ابتلا به یبوست ممنوع

یبوست ،یکی از اختلالات دستگاه گوارش است که اگر طولانی ویا مزمن شود ناراحتی های زیادی بوجود می آورد.یبوست ،عبارت است از دفع کمتر از سه بار در هفته به همراه درد که غالبا مدفوع سفت و کوچک است .

مهمترین علل ابتلا به یبوست شامل موارد زیر است:

1-رژیم غذایی نا مناسب

2-استرس واضطراب

3-نداشتن تحرک وفعالیت بدنی

4-بیماری ها یا نقایص مادرزادی

5-عوارض دارویی

بررسی ها نشان داده اند که علل یبوست در ایران ،بیشتر تغذیه نادرست ونامناسب و دربعضی موارد به علت داشتن زندگی ماشینی و عدم تحرک کافی است.با تغییر عادات غذایی وافزایش تحرک فرد در موارد زیادی مشکل یبوست حل خواهد شد.مواد غذایی که در صدر فهرست غذاهای ضد یبوست قرار می گیرند عبارتند از :

فیبر (الیاف گیاهی)ومایعات ،مصرف زیاد این دو ماده غذایی سبب نرم شدن مدفوع ودر نتیجه تخلیه سریعتر روده بزرگ می شود .افزایش دریافت فیبرهای غذایی به میزان 25تا35گرم در روز همراه با افزایش مایعات در پیشگیری از بروز یبوست بسیار موثر است.

چرا دچار یبوست می شویم؟

توصیه های مهم زیر می تواند در پیشگیری یا درمان یبوست شما را یاری دهد:

1-میوه وسبزی فراوان مصرف کنید.

2-مصرف مرتب وهمیشگی روغن زیتون را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

3-برنامه غذاییتان را منظم کنید .

4-در برنامه غذایی خانواده کلم وکاهو مصرف نمایید.

5-برای رفع یبوست چای نخورید.چای سرشار از موادی به نام تانن است و به همین دلیل برای درمان اسهال توصیه می شود .تانن ها مدفوع را در روده نگه داشته و حرکات روده را کم می کنند.

6-سالاد بخورید.مصرف سالاد در کنار غذای روزانه تان به صورت عادت انجام دهید .برای تهیه سالاد می توان از سبزی هایی مانند کاهو ،خیار ،هویج ،گوجه فرنگی ،پیاز وچاشنی هایی مانند روغن زیتون وآب لیمو کمک گرفت.

7-استرس واضطراب را از خانه بیرون نمایید.

8-فعالیت بدنی تان را زیاد کنید .به پیاده روی بروید وپشت میز نشینی را رها کنید.

9-بهتر است به جای مصرف تنقلات ناسالم مانند چیپس وپفک از میوه ها و دانه هایی مانند تخمه آفتابگردان وکدو برای افزایش فیبر دریافتی بدنتان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *