از خواص پروتئین سفیدی به نام گوشت مرغ چه می دانید؟

ارزش تغذیه ای گوشت مرغ

گوشت مرغ گوشت سفید است و سرشار از پروتئین بوده و حاوی ویتامین هایی نظیر آ ،ث ،د ،ب 6 ،ب 12 و مواد معدنی نظیر آهن ،کلسیم ،فسفر و منیزیم است .چربی گوشت مرغ در مقایسه با  گوشت قرمز کمتر است .گوشت مرغ  یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در سراسر دنیا می باشد و شامل قسمت هایی چون  بال و گردن , دل و سنگدان , پوست و پا می باشد .در ادامه به بررسی فواید و مضرات هر کدام از این اجزا می پردازیم.

 

خواص گوشت مرغ

 

1- بال  و گردن مرغ

بال‌ مرغ  سرشار از چربی و کالری است . بال و گردن محل تزریق واکسن به طیور است،  ماندگاری مواد تزریقی در بال  کم بوده و مصرف آن از این بابت مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما  گردن مرغ، به دلیل آن‌که محل عبور نسوج عصبی و بسیاری از غدد لنفاوی است مصرفش توصیه نمی‌شود.

2- جگر مرغ

جگر مرغ  علاوه بر ذخیره‌ی مواد مغذی،  محل تجمع و خنثی‌سازی سموم، برخی هورمون‌ها، واکسن‌های تلقیحی و انواع آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی و خوراکی است،اگر استفاده از این داروها ۲۴ یا ۴۸ ساعت قبل از کشتار باشد، دارو در جگر مرغ رسوب و برای سلامت مصرف کننده مضر است.

3-دل و سنگدان مرغ

دل و سنگدان مرغ  به دلیل آن‌که منبع غنی آهن، روی، سلنیوم، ویتامین A و B۱۲ هستند، به روند خون‌سازی کمک می‌کنند و برای رشد قدی و بدنی کودک و نوجوان مفیدند.البته باید بدانید دل و سنگدان مرغ  بسیار پرچرب بوده و مصرف بیش از یک یا دو بار آن در ماه، زیان بار است .

4- پوست مرغ

چربی زیر پوست  مرغ ممکن است باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده  و در  برخی از خانم‌ ها باعث پرمویی و کیست تخمدان و در آقایان باعث آکنه‌ های شدید پوستی و نارسایی در هورمون‌های جنسی شود.  بنابراین از مصرف پوست مرغ اجتناب کرده چرا که علاوه بر عوامل ذکر شده  باعث افزایش کلسترول بد خون هم می‌شود.

5- پای مرغ

پای مـرغ  بهترین منبع کلسیم، فسفر، ویتامین A و D بوده  و برای کودکان مبتلا به نرمی استخوان مفید است . البته پای مرغ  چربی اشباع فراوانی داشته و برای افراد با اضافه وزن و مبتلایان به دیابت مضر است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *