با روش های زیر حافظه تان را تقویت کنید

1- تمرکز

مغز برای ثبت صحیح و کامل اطلاعات به زمان نیاز دارد. اگر اطلاعات به درستی در مغز یا حافظه ثبت نشوند، نمی توانید آن ها را کامل به یاد بیاورید.بر روی کاری که انجام می دهید تمرکز داشته باشید و هم زمان با آن کار دیگری را شروع نکنید.

2- تکرار

بسیاری از افراد برای به خاطر سپردن چیزی آن را مدام تکرار می کنند. این کار باعث می شود تا اطلاعات برای مدت طولانی تری در حافظه شما باقی بماند.

 

راه های تقویت حافظه

 

3-تقسیم

یک عدد ده رقمی را تصور کنید، به جای این که آن را به صورت عدد به عدد و یا یک عدد واحد به خاطر بسپارید، آن را به سه (چند) عدد بخش کنید. به عنوان مثال ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰ را میتوان اینگونه بخش کرد : ۷۸۹۰-۴۵۶-۱۲۳ به این ترتیب ذهن راحت تر میتواند آن را به خاطر بسپارد. همچنین اگر  می خواهید جمله ای را به خاطر بسپارید، آن را به بخش ها و جملاتی کوچک تر بخش کنید و هر بخش را جداگانه حفظ کنید.

4- ترتیب

ترتیب دادن  و مرتب کردن  اطلاعاتی که می خواهید آنها را به خاطر بسپارید کمک بسیار زیادی به حافظه شما خواهد کرد. هرچه اطلاعات را دقیق تر به مغز ارائه دهید، مغز نیز آنها را دقیق تر به خاطر شما خواهد آورد. برای همین است که کتاب ها فصل بندی می شوند و برای مقاطع تحصیلی، سرفصل درسی ارائه می شود.

5-تکنیک

تکنیک ها و روش های زیادی برای تقویت حافظه هستند که  کمک می کنند تا اطلاعات پیچیده را از طریق تصویر سازی، مخفف سازی، منظوم سازی ( شعر ) و آهنگ بهتر به خاطر بسپاریم. برای مثال برخي دانشجویان براي  حفظ حروف قمري و شمسي در حافظه، حروف مذكور را به صورت جملاتي درآورده اند . در حروف قمري گفته اند: حقاً كه غم خوف عجيبه و در حروف شمسي گفته اند: شنل زرد است.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *