توصیه های مفید برای کاهش تلخی دهان در ماه رمضان

 

آیا شما هم در هنگام روزه داری دهانتان خشک و تلخ می شود و احساس بوی بد در دهانتان می کنید اگر می خواهید راه فرار از این موضوع آزار دهنده را پیداکنید ما خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنیم.

تلخی دهان درماهرمضان

چه عواملی در تلخی دهان موثرند؟

وجود عفونت در دندان ها و لثه‌ ها، استعمال دخانیات، مصرف برخی از دارو ها مانند دارو های ضدافسردگی، ویتامین‌ های تجویزی در دوران بارداری و حتی آنتی‌ بیوتیک‌ ها، رفلاکس معده، تغییرات هورمونی (استروژن) در دوران قاعدگی و بارداری، دیابت، کارکرد نادرست کلیه‌ ها و کبد از عواملی هستند که در ایجاد تلخی در دهان موثرند.

3 دلیل عمده تلخی دهان 

1- خالی بودن معده

تلخی دهان در دوران روزه‌ داری سبب  بوی بد دهان می شود . دلیل عمده این مسئله در روزه‌ داری این است  که فرد برای ساعت‌ های طولانی غذا نمی‌خورد و خالی ماندن معده سبب تولید اجسام کتونی شده و پخش این ذرات در فضای معده و ریه می تواند تلخی و بوی بد دهان را ایجاد کنند .

2-عدم نوشیدن آب کافی

یکی از دلایل عمده ایجاد تلخی دهان در دوره روزه‌داری در ماه رمضان عدم نوشیدن آب کافی در فواصل منظم به بدن است کم آب شدن بدن و  عدم تحریک غدد بزاقی بر اثر دریافت نکردن هیچ‌گونه ماده خوراکی، باعث ترشح نشدن بزاق دهان و شسته نشدن تلخی دهان می‌شود.

3- ریفلاکس معده

یکی  از شایع‌ ترین مشکلات ایجادکننده تلخی دهان رفلاکس معده می باشد که  در ماه رمضان در برخی افراد ممکن است به وجود آید .ترشح اسید معده به بیرون از معده و انتقال آن به دهان، سبب ایجاد طعم تلخ در دهان می شود .

راه های از بین بردن تلخی دهان 

1- بعد از وعده‌ های سحر، افطار و پیش از خواب حتما مسواک بزنید و پس از آن از نخ دندان و دهان‌ شویه  استفاده کنید.

2- نوشیدن آب پرتقال یا آب لیمو باعث تولید بیشتر بزاق و شسته شدن طعم تلخ دهان در طول روز می‌شود.

3- بلافاصله پس از صرف غذا  نخوابید.

4-استفاده از غذاهای سبک در وعده سحری

5-قرار دادن سر بالاتر از بدن

6- مصرف 12-8 لیوان آب  حد فاصل افطار تا سحر

 

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *