خواص روغن کانولا

benefit of canola oil خواص روغن کانولا

خواص روغن کانولا

کانولا مخفف Canadian Oil یا همان روغن کانادایی است. روغن کانولا از دانه‌ای گیاهی به نام کلزا استخراج می‌شود. به‌همین دلیل بعضی‌ها به آن «کانولا» و برخی دیگر به آن «کلزا» می‌گویند. کلزا، گیاهی از خانواده خردل است و در سطح وسیعی در کشور کانادا پرورش پیدا می‌کند. 

روغن کانولا فقط 7 درصد چربی اشباع دارد. این میزان در روغن آفتابگردان، 12، در روغن ذرت، 13 و در روغن زیتون هم 15 درصد است. روغن کلزا، منبع بسیار خوبی برای دریافت اسیدهای چرب غیراشباع محسوب می‌شود. این روغن، حجم بالایی از اسیدهای چرب امگا 6، لینولنیک، آلفا لینولنیک و امگا3 را هم در خود جای داده است. اسیدهای چرب غیراشباع، جزو چربی‌های مورد نیازی هستند که بدن قادر به تولید آنها نیست و باید از طریق مصرف موادغذایی دریافتشان کند. علاوه بر اسیدهای چرب غیراشباع، کانولا حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین‌های E و K نیز است. هر 1 قاشق غذاخوری روغن کانولا، 124 کیلوکالری انرژی دارد و بدون کلسترول است.

خواص کانولا

روغن کانولا دارای کمترین میزان اسیدهای چرب اشباع در بین سایر روغن‌های گیاهی مخصوص سالاد و پخت‌وپز است. درواقع، میزان اسیدهای چرب اشباع آن، نصف اسیدهای چرب اشباع موجود در روغن زیتون یا سویاست. سازمان غذا و داروی آمریکا به تمام بیماران قلبی و عروقی، افرادی که کلسترول خون بالا و آنهایی که سابقه ابتلا به سکته قلبی دارند، توصیه می‌کند روغن کانولا را جایگزین سایر روغن‌ها در برنامه غذایی‌شان کنند. بد نیست بدانید که اسید آلفا لینولنیک موجود در روغن کانولا با کمک به تنظیم سطح کلسترول و چربی خون، باعث ارتقای سلامت سیستم قلبی و عروقی هم می‌شود.

مصارف خانگی کانولا

کانولا یا کلزا جزو روغن‌های گیاهی است اما مقاومت زیادی در برابر حرارت مستقیم ندارد، بنابراین استفاده از آن فقط برای سرخ کردن ملایم موادغذایی اشکالی ندارد. شما می‌توانید از این روغن برای طعم دادن به سالاد یا از آن در طبخ برنج یا خوراک‌هایی که حرارت سبکی می‌بینند، استفاده کنید. البته انواعی از روغن کانولا که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند و عبارت «مخصوص سرخ ‌کردن» روی آنها درج شده است، می‌توان برای سرخ کردن مواد غذایی که به حرارت بالا در مدت زمان بیشتری نیاز دارند، استفاده کرد.

طرز نگهداری کانولا

روغن کانولا هم باید مانند سایر روغن‌ها در فضایی خشک و خنک و دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری شود. قرار دادن این روغن در کنار اجاق گاز باعث اکسیده شدن چربی آن می‌شود و در این صورت، مصرفش مشکلات و خطرهایی خواهد داشت. بهتر است بین انواع بسته‌بندی روغن‌های کانولا، آنهایی که ظرف‌های با پوشش مات دارند، خریداری کنید. برای پیشگیری از تماس بیش از اندازه هوا با ترکیب‌های روغن و اکسیده شدن آن هم، بلافاصله پس از مصرف، در قوطی روغن را محکم ببندید.

حواستان باشد که …

تمام محصولات غذایی (حتی انواع سالم) باید به اندازه مصرف شوند تا عوارض ناشی از سوءمصرف آنها پیش نیاید. این مساله در مورد روغن کانولا هم صدق می‌کند. یعنی با اینکه این روغن، جزو روغن‌های خوب است اما زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند احتمال ابتلا به افزایش وزن، چاقی و عوارض ناشی از آن را به دنبال داشته باشد. هر فرد سالم و بالغ می‌تواند فقط 25 تا 30 درصد از نیاز روزانه بدن خود را از طریق مصرف چربی‌ها تامین کند بنابراین در مصرف این روغن زیاده‌روی نکنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *