جراحی سزارین

سزارین چگونه انجام می شود ؟

سزارین روشی است که در آن در جدار شکم فرد باردار برش زده می‌ شود. این برش به پوست شکم محدود نبوده (7 لایه )و لازم است چند لایه دیگر شکافته شود تا جراح بتواند به جنین داخل رحم دسترسی پیدا کند. عمل سزارین، جزو جراحی‌های بزرگ محسوب می‌شود .

علت زایمان سزارین

بیشترین علت سزارین به علت عدم تطابق  سر جنین با لگن مادر (جنین ماکرو )است. موارد دیگر مانند تولد فرزند قبلی باسزارین ، عدم پیشرفت سیر زایمان ،نوزاد به  پا قرار گرفته باشد،  چند قلو زایی ،مایع دور جنین حاوی مکونیوم است (جنین داخل رحم مدفوع کرده است)، افت  ضربان قلب جنین ، جفت سرراهی  و بعضی از بیماری‌های مادر  وپاره شدن کیسه آب نیز سبب سزارین می شود.

نحوه عمل سزارین چگونه می باشد؟

مراحل عمل سزارین

قبل از عمل  موهاي روي شکم شما  اصلاح مي شود و يک سوند ادراري در مثانه شما کار گذاشته مي شود و  سرم به شما وصل مي شود تا مايعات و داروهاي لازمه از آن طريق بشما رسانده شود. روي تخت اطاق عمل مي خوابيد ، پارچه هاي استريل مخصوصي روي شکمتان پهن مي شود و شکمتان با مواد ضد عفوني کننده شسته مي شودوسپس با تشخیص پزشک بیهوشی شمارا بیهوش کامل ویا از کمر بی حس می نمایند.سپس يک برش بر روي جدار شکم (همه لايه هاي آن) و يک برش هم بر روي رحم ايجاد مي شود. مرحله بعد، تولد نوزاد است که معمولاً در همان دقايق اوّل جراحي صورت مي گيرد. سپس خارج نمودن جفت که از همان شکاف صورت مي گيرد و در نهايت شکافهاي ايجاد شده بخيه زده مي شود .

چند روز بعد از سزارین باید بخیه ها را کشید؟

بخيه هاي داخلي کشيدني نيستند ولي بخيه هاي روي پوست معمولاً از نوع کشيدني هستند که معمولا 10روز  پس از زايمان بايد آنها راکشيد (البته گاهي هم از نوع جذب شدني مي باشند).  سپس شما را به قسمت ديگري به نام ریکاوری منتقل می کنند. در اينجا فشارخون، نبض، درجه حرارت و خونريزي رحمي شما مرتب کنترل مي شود. داروهاي لازم براي جمع شدن رحمتان و آنتي بيوتيک از طريق همان سرمي که در ابتدا بشما وصل شد تجويز مي گردد. پس از چند ساعت به بخش منتقل مي شويد 8ساعت پس از عمل باید از تخت بلند شده وراه بروید  چرا که راه رفتن عمل ترميم راتسريع مي کند و از تجمع گاز در روده هايتان جلو گيري مي نمايد.سوند ادراري شما هم همان موقع خارج می گردد وفردای بعد از سزارین پس از ویزیت پزشکتان درصورت نبود مشکل می توانید مرخص شوید.

مراقبت های پس از سزارین

پس از سزارین  از وارد کردن هر گونه فشار به شکم پرهیز کنید، مصرف آب  ومایعات را افزایش دهید ، به بخیه‌ها توجه کنید و با دیدن تورم و ترشح از ناحیه برش به پزشکتان مراجعه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *