علت تیره شدن پوست برخی از نقاط بدن چیست؟

1- ژنتیک

از شایعترین علل تیرگی پوست در برخی مناظق بدن  ژنتیک است که سبب می گردد بعضی افراد بیشتر از سایرین تمایل به تیره شدن پوست در این قسمت ها داشته باشند. معمولا در این افراد نمی توان کار زیادی برای رفع این تیرگی انجام داد.

2- استفاده از لباس های تنگ

سایش پوست هنگام حرکت و راه رفتن مخصوصا استفاده  از لباسهای تنگ و تیره سبب می شود در نواحی چین دار بدن به دلیل تجمع عرق وپوست مرده امکان تغییر رنگ بیشتری وجود دارد .

3-اضافه وزن

فرد دارای اضافه وزن هم با شد سبب تیره شدن پوست در نواحی کشاله ران وزیر بغل می گردد.

علل تیرگی برخی نواحی پوست

4-اختلالات هورمونی

اختلالات غدد دورن ریز از جمله پرکاری وکم کاری تیروئید ، بیماری سندرم پلی کیستیک تخمدان (pco) ودیابت (مرض قند ) می تواند یکی دیگر از علل تیرگی برخی از نواحی پوست محسوب شود.

5- بارداری

حاملگی نیزخود یکی از دیگر علت های تیرگی پوست است که معمولا بعد از زایمان خود بخود برطرف می گردد .

6- آکانتوزیس نیگریکانس

کی دیگر از علل تیرگی در این نواحی آکانتوزیس نیگریکانس است که اغلب در افراد چاق است.درآکانتوزیس نیگریکانس که پشت وکناره های گردن را هم در گیر می کند پوست حالت مخملی وتیره پیدا می کند که به مرور به ضخامت وتیرگی آن افزوده می شود .هر تحریک پوستی ناشی از بیمایهای پوستی ویا تحریک توسط فرد مانند خاراندن زیاد پوست در این نواحی و اپیلاسیون های مکرر می توانند به مرور زمان باعث تیره شدن پوست گردد.

راه درمان تیرگی پوست چیست؟

پوست نواحی چین دار (زیر بغل وکشاله ران )به دلیل نازک تر بودن محل مناسبی برای مصرف دارو های ضد لک قوی نیستند و نمی توان انواع ضد لک ها یی که در صورت بکار می روندروی پوست این نواحی استفاده کرد چون امکان دارد پوست این ناحیه را تحریک کند وخود سبب خارش وتیره شدن و یا حتی زخم شدن پوست شود .
اولین توصیه به بیمار کاهش وزن و در مرحله بعدی تجویز داروهای موضعی ترکیبی است که پزشک متخصص پوست با توجه به شدت تیرگی و ضخامت پوست تجویز می کند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *