علت عرق كردن زياد در ورزش

زمانی که شما تمرینات ورزشی انجام میدهید مقدارتعریق شما بطور چشمگیری افزایش می‌یابدحتی وقتی که با دوستتان تمرین مشابهی انجام می‌دهید، میزان عرق کردن‌تان ممکن است با او متفاوت باشدمیزان تعریق شما، شاید به جنسیت و سابقه‌ی خانوادگی‌تان بستگی داشته باشد.اما عوامل دیگری مانند شدت ورزش و آب و هوا هم می‌توانند بر میزان و حجم عرقتان تاثیر بگذارند.

علت عرق كردن زياد در ورزش چیست؟

بدن شما برای دفع حرارت، نیاز به تعریق داردوقتی ورزش می‌کنید، با توجه به اینکه بدنتان گرما تولید می‌کند، دمای درون بدنتان به آرامی افزایش می‌یابدمغز شما به غده‌های عرق، پیام می‌فرستد که شروع به تعریق کنند.

حالا وقتی که عرق شما تبخیر گردد، بدنتان خنک می‌شودعرق شما، از پلاسمای خونتان ساخته می‌شودپلاسما هم بخش مایع خون است و الکترولیت‌هایی مانند سدیم و کلرید دارد.

محیط اطراف

در آب و هوای گرم بیشتر و سریعتر از آب و هوای معمولی عرق می‌کنیدتعریق، مهمترین وسیله‌ی دفاعی بدن در برابر حرارت بالاستبر طبق این روش برای خنک شدن، عرق شما باید تبخیر شود.

تبخیر عرق در آب و هوای مرطوب دشوار استچون عرق در این آب و هوا، به سهولت زمانی که هوا خشک است، بخار نمی‌شود، ممکن است احساس کنید بیشتر از حالت معمول عرق می‌کنیداگر در فضای بسته ورزش می‌کنید، از یک پنکه برای به گردش در آوردن هوا استفاده کنید تا تبخیر راحت‌تر صورت گیرد.

جنسیت

به نظر می‌رسد مردان، بیشتر از زنان عرق می‌کنندبا اینکه زنان در هر ناحیه‌ای از بدنشان، نسبت به مردان غدد عرقی بیشتری دارند، اما غدد آنها میزان عرق کمتری ترشح می‌کندولی این مساله باعث کاهش توانایی زنان در مقابله با گرما نمی‌شود.

وراثت یا ژنتیک

ویژگی‌های وراثتی شما نقش موثری در میزان تعریق و مقدار سدیمی که از طریق عرق از بدنتان دفع می‌شود دارداگر اعضای خانواده‌ی شما در زمان استراحت هم مانند زمان ورزش بشدت عرق می‌کنند، وراثت نقش مهمی در سرعت و میزان عرق کردنتان خواهد داشت.

سطح تمرینات ورزشی

ورزشکاران استقامتی آموزش دیده، و همچنین کسانیکه به ورزش در آب و هوای گرم عادت دارند، دوست دارند که بیشتر عرق کنندشاید بنظر بیاید که رد چنین سطحی تعریقتان بیشتر شده، اما سدیم کمتری از طریق عرق کردن از دست خواهید داد.

علت عرق كردن زياد در ورزش

توصیه‌ی مصرف مایعات

نوشیدن مایعات برای جبران آبی که از طریق تعریق از دست می‌رود ضروری استاگر بشدت عرق می‌کنید لازم است کمی نمک هم مصرف کنید تا کمبود الکترولیتها جبران شود.

همچنین خوب است همیشه قبل و بعد از یک ورزش سنگین خودتان را وزن کنیدبرای جلوگیری از کم آبی بدن، نباید بیشتر از دو درصد وزن قبل از ورزشتان را از دست بدهید!

منبع:مجله تناسب اندام

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *