کارهایی که باید قبل از آزمایش انجام دهید

پزشکتان برای تشخیص درست بیماری برای شما درخواست آزمایش کرده است آیا بایدها ونبایدها را می دانید ویا فراموش کرده اید از پزشکتان بپرسید ما اینجا شرایط انجام آزمایش را برایتان توضیح می دهیم .

آیا قبل از آزمایش چیزی میتوان خورد؟

پزشکتان آزمایش قند خون وچربی برایتان نوشته است پس باید  پیش از دادن آزمایش مدتی غذا مصرف نشود تا سطح قند و چربی در خون افزایش نیابدتا تاثیری در نتیجه آزمایش نداشته باشد مثلا برای آزمایش چربی باید 12 تا 14 ساعت ناشتا بود و برای آزمایش قند 8 تا 16 ساعت و آزمایش آهن 12 ساعت. ناشتابودن  یعنی اینکه مثلا 12تا 14ساعت قبل از آزمایش  یک غذای سبک و کم چرب مصرف کنید و تا زمان نمونه گیری از مصرف هرگونه ماده خوراکی و دخانیات خودداری کنید اما مصرف آب منعی ندارد. برای آزمایش آهن نیز باید تا 48 ساعت از مصرف ویتامین B12، داروها و مکمل های آهن دار خودداری کرد.

همه چیز درمورد آزمایش

چرا گاهی با وجود رعایت شرایط لازم آزمایش توسط بیمار، باز هم نیاز به تکرار آزمایش از سوی آزمایشگاه وجود دارد؟ 

هنگامی که آزمایشگاه نمونه دریافتی ازشما را بررسی میکند  نتایج حاصل از آزمایش در محدوده هایی است که به طور قطعی نمی توان آنها را طبیعی یا غیر طبیعی دانست. یا این که  با نتایج غیرطبیعی در افرادی روبه رو شویم که سابقه پیشین ندارند. پس لازم است آزمایشگاه  نمونه جدیدی بگیرد آزمایشگاه هم ممکن است گاها در درستی نتیجه حاصل شک می کند و آزمایش را تکرار می کند.

آیا بارداری و قاعدگی هم از عوامل تاثیر روی جواب آزمایشند؟ 

اگر خانمی باردار است باید این مساله را به آزمایشگاه اطلاع بدهد تا آزمایشگاه در برگه جوابش، محدوده های طبیعی مربوط به دوران بارداری را گزارش کند. برای بعضی ازمایشات نظیر آزمایشات هورمونی خانم ها باید روز شروع آخرین پریود خودرا را به آزمایشگاه اطلاع بدهند تا در برگه جواب آنها ثبت شود و پزشک بتواند نتیجه آن آزمایش ها را با توجه به «محدوده های طبیعی» بررسی کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *