هدف از آزمایشات غربالگری دوران بارداری چیست ؟

درطی چند سال اخیر پزشکان برای اطمینان ازسلامت جنین درون رحم مادر آزمایشهایی را درخواست می کنند به آزمایشات غربالگری معروفند  که معمولا طی دومرحله انجام می شود .

مرحله اول این آزمایش یا غربالگری سه ماهه اول

که بین هفته های 13-11 بارداری انجام می شود، برای برررسی احتمال خطر سندرم داون وتریزومی 18 انجام می شود وشامل آزمایش خون وسونوگرافی است.

نحوه آزمایش nb ان بی

در آزمایش خونی مقدار 2 نوع پروتئین وابسته به بارداری خاص درخون مادر اندازه گیری می شود. سپس باید یک سونوگرافی شکمی که به سونوگرافی ان تی معروف است  انجام دهید که استخوان تیغه بینی یا nb باید دیده شود وسپس پزشک  تجمع مایع پشت گردن جنین را اندازه می گیرد تجمع این مایع پشت گردن جنین طبیعی است اما اگر این مایع ازحد معینی بیشتر باشد و درعین حال آزمایش خونی فوق هم نتیجه غیر طبیعی داشته باشد  نمودارهایی که درجواب ازمایش است از محدوده سبز بیرون رفته ودر محدوده قرمز که نشان دهنده های ریسک بودن یا ریسک ابتلا جنین به  نقایص مادر زادی واختلالات کروموزومی (سندورم داون و تریزومی 18) است. قرار می گیرد. برای تشخیص دقیق این که جنین آیا واقعا چنین نقصی رادارد مرحله دوم غربالگری به شما پیشنهاد می گردد هرچند که بعضی پزشکان به غربالگری اول  بافرض سالم بودن جنین اکتفا نکرده وغربالگری دوم را مجددا پیشنهاد می کنند.

آزمایشات تشخیصی سلامت جنین

مرحله دوم آزمایش یا غربالگری سه ماهه دوم

این  آزمایش ها بین هفته های 22-16 بارداری انجام می شوند.
آزمایش خون: . این آزمایش هم نوع 3 گانه دارد که هزینه اش کمتر است ولی آزمایش کاملتر یا تست کوادمارکر که نوع 4گانه آن است ودقت بیشتری دارد. اگر نمودارهای آزمایش شما درمحدوده سبز بود که جنینتان سالم است ولی اگر نسبتها در شما کم بود وخطرابتلا جنین شما به یکی از سندروم های 13و18و21بالا بود ونمودار جواب درمحدوده خطر بود نتیجه  آزمایش های غربالگری  تان مثبت است واین فقط نشانه افزایش خطر است و لزوماً به معنای ابتلای جنین نیست .معمولا پزشک معالج آزمایش آمنیو سنتز یعنی نمونه گیری از مایع دور جنین را به شما پیشنهاد می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *