ویتامین ها و مواد معدنی مفید جهت بهبود عملکرد مغز را بشناسید

1- ویتامین ب 1

ويتامين های  گروه B نقش مهمي در سلامت مغز دارد. تيامين يکي از ويتامين هاي گروه B است که به وفور در بافت عصبي و مغز يافت مي شود.اين ويتامين نقش مهمي در هدايت محرک هاي عصبي دارد. به علاوه فقدان شديد اين ويتامين مي تواند منجر به کاهش قدرت حافظه شود. این ویتامین در جوانه گندم، نان،حبوبات ، اسفناج، کلم، هویج ، اجیل ها  انجیر، جگر، تخم مرغ، لبنیات ،سیرابی ،شیردان و گوشت، دانه های گل آفتابگردان، سویافراوان وجود دارد.

نقش ویتامین ب 1 در سلامت مغز

2-ویتامین ب 9

این ویتامین که به اسيد فوليک  مشهور است نقش مهمي در سنتز اسيد هاي آمينه و تشکيل بافت عصبي دارد.  مصرف این ویتامین در بارداری از نقایص عصبی در جنین جلوگیری می کند و در  مواد خوراکي مختلفي نظير اسفناج، مارچوبه و عدس به وفور یافت می شود.مصرف مکمل هاي اسيد فوليک به مدت ۸ هفته  نیز در بهبود حافظه موثر است.

 

نقش ویتامین ب9 در سلامت مغز

3- ویتامین ث

ويتامين C در سنتز دوپامين انتقال دهنده عصبي موثر بوده   و از مغز هم در مقابل فشار اکسايشي حفاظت مي کند.این ویتامین نیز به وفور در مرکبات و سبزیجات سبز رنگ وجود دارد.

 

نقش ویتامین ث در سلامت مغز

4- کلسیم

کلسيم از جمله مواد معدني ضروري براي عملکرد مغز سالم است. نقش محوري به عنوان پيام رسان سلول عصبي ايفاء مي کند. همچنين انتقال عصب را تنظيم کرده و تحريک پذيري عصبي را کنترل مي کند.

 

نقش کلسیم در سلامت مغز

5- منیزیم

یون منيزيم براي فعالیت ويتامين هاي گروه B ضروری است .این ماده معدنی موجب بهبود حافظه کاري و بلندمدت مي شود.کمبود منیزیم مي تواند منجر به مشکلات عصبي شود.

 

نقش منیزیم در سلامت مغز

6- روی

کمبود روی  با نارسايي هاي روان شناختي و عصب شناختي مرتبط است. روی  با مقادير بالا در نورون هاي حاوي زينک که منحصرا در پيش مغز يافت مي شوند، وجود دارد. این ماده معدنی نقش محافظتی از مغز را بر عهده دارد و در خوراکی هایی نظیر گوشت آجیل ها کدوتنبل به وفور یافت می شود.

 

نقش روی در سلامت مغز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *