ویتامین ها و مواد معدنی مفید جهت بهبود عملکرد مغز را بشناسید

1- ویتامین ب 1

ویتامین های  گروه B نقش مهمی در سلامت مغز دارد. تیامین یکی از ویتامین های گروه B است که به وفور در بافت عصبی و مغز یافت می شود.این ویتامین نقش مهمی در هدایت محرک های عصبی دارد. به علاوه فقدان شدید این ویتامین می تواند منجر به کاهش قدرت حافظه شود. این ویتامین در جوانه گندم، نان،حبوبات ، اسفناج، کلم، هویج ، اجیل ها  انجیر، جگر، تخم مرغ، لبنیات ،سیرابی ،شیردان و گوشت، دانه های گل آفتابگردان، سویافراوان وجود دارد.

نقش ویتامین ب 1 در سلامت مغز

2-ویتامین ب 9

این ویتامین که به اسید فولیک  مشهور است نقش مهمی در سنتز اسید های آمینه و تشکیل بافت عصبی دارد.  مصرف این ویتامین در بارداری از نقایص عصبی در جنین جلوگیری می کند و در  مواد خوراکی مختلفی نظیر اسفناج، مارچوبه و عدس به وفور یافت می شود.مصرف مکمل های اسید فولیک به مدت ۸ هفته  نیز در بهبود حافظه موثر است.

 

نقش ویتامین ب9 در سلامت مغز

3- ویتامین ث

ویتامین C در سنتز دوپامین انتقال دهنده عصبی موثر بوده   و از مغز هم در مقابل فشار اکسایشی حفاظت می کند.این ویتامین نیز به وفور در مرکبات و سبزیجات سبز رنگ وجود دارد.

 

نقش ویتامین ث در سلامت مغز

4- کلسیم

کلسیم از جمله مواد معدنی ضروری برای عملکرد مغز سالم است. نقش محوری به عنوان پیام رسان سلول عصبی ایفاء می کند. همچنین انتقال عصب را تنظیم کرده و تحریک پذیری عصبی را کنترل می کند.

 

نقش کلسیم در سلامت مغز

5- منیزیم

یون منیزیم برای فعالیت ویتامین های گروه B ضروری است .این ماده معدنی موجب بهبود حافظه کاری و بلندمدت می شود.کمبود منیزیم می تواند منجر به مشکلات عصبی شود.

 

نقش منیزیم در سلامت مغز

6- روی

کمبود روی  با نارسایی های روان شناختی و عصب شناختی مرتبط است. روی  با مقادیر بالا در نورون های حاوی زینک که منحصرا در پیش مغز یافت می شوند، وجود دارد. این ماده معدنی نقش محافظتی از مغز را بر عهده دارد و در خوراکی هایی نظیر گوشت آجیل ها کدوتنبل به وفور یافت می شود.

 

نقش روی در سلامت مغز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *