چرا گاهی مفاصلمان صدا می دهد؟

چرا مفاصلمان صدا می دهد؟

گاهی  در حین راه رفتن، یا بعد از نشستن طولانی و یا  هنگام انجام فعالیتی صداهایی شبیه تقه ، خرت خرت و یا شبیه به ساییده شدن دو چیز روی هم از مفاصلمان می شنویم  معمولا شنیدن  صدا در مفصل علامت نگران کننده ای نیست ، مگر اینکه ضربه ای به آن وارد شده باشد. ولی اگر این صدا  با احساس درد همراه شود بیماری است و باید به پزشک متخصص مراجعه کرد .

علت صدا دادن مفاصل چیست

علت صدادادن مفاصل چیست؟

1-آزاد شدن گاز :

مفصل دارای مایعی است  که می تواند تولید گاز نماید و آزاد شدن این گاز صدایی مانند ترکیدن بادکنک ایجاد می کند.

2-حرکت تاندون:

وقتی مفاصل حرکت می کنند وضعیت تاندون ها و لیگامان های اطراف آن مفصل تغییر کرده و  این تغییر وضعیت موجب می شود تا آن ها از روی برجستگی های استخوانی اطراف مفصل عبور کنند. با باز و بسته شدن مکرر مفصل ،هر کدام از این تاندون ها یا لیگامان ها ممکن است بار ها به جلو و عقب حرکت کرده و با هر بار عبور از روی برجستگی استخوانی صدایی ایجاد می کنند. این صدا ها ممکن است به توسط فرد حس شده و یا حتی دیگران هم آن را بشنوند.

3-سطح ناصاف مفصل:

در مفاصلی که دچار آرتروز یا ساییدگی شده اند به علت آسیب غضروف، سطح مفصل ناهموار می شود. در حین حرکت مفصل، با ساییده شدن این سطوح ناهموار بر روی یکدیگر ممکن است صدا ایجاد شود.

4-ضعیف شدن غضروف ها:

ضعیف شدن غضروف حد فاصل بین استخوان هاسبب تولید صدا در زانو می شود. این غضروف ها حرکت عضلات را راحت تر می کند. اگر به هر دلیلی غضروف ضعیف شود، استخوان ها سایش پیدا کرده و صدا در زانو تولید می شود. برای پیشگیری از بروز صدا در زانو باید فشار بر زانو را کاهش داد. با کم کردن وزن، صدا در زانو تا ۵۰ درصد کم میشود. توصیه میشود از دو زانو و چهار زانو نشستن خودداری کرده و بیشتر کارهای روزمره را به صورت ایستاده انجام دهیم. پیاده روی در زمینهای صاف، بدون مانع، مستقیم و نرم دویدن بسیار موثر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *