چه عواملی در بروز احساس گرسنگی بیش از حد در طی روز موثرند؟

چرا دائما گرسنه اید؟

اگر بدنتان دچار کمبودهایی مانند کمبود آهن، ویتامین B، زینک (روی) و غیره باشد گرایش غیر قابل کنترلی نسبت به برخی مواد غذایی خواهید داشت . اگر  با میل شدید و غیرقابل کنترلی به خوردن هله هوله، فست فود، گوشت قرمز یا محصولات لبنی گرایش پیدا کرده اید انجام یک  آزمایش خون به شما در تشخیص کمبود ویتامین ها و مواد معدنی بدنتان کمک شایانی می کند.

عواملی که در بروز گرسنگی موثرند

1- کمبود آهن 

کمبود آهن یکی از کمبودهای رایج بین زنان می باشد . کمبود این ماده ی معدنی در بدن میل زیادی به مصرف گوشت قرمز ایجاد کرده و همچنین باعث بی انرژی بودن و خستگی می شود. بهتر است انواع حبوبات به خصوص لوبیاها، عدس، آجیل ها، دانه ها و میوه های خشک را در سبد غذاییتان بگنجانید .

2- کمبود ویتامین B

کمبود ویتامین B  نیز در بروز احساس گرسنگی زودرس موثر است .میل شدید به خوردن مواد غذایی مانند سبزیجات برگ سبز، برنج، غلات غنی شده، غذاهای دریایی، تخم مرغ، موز، مرغ، محصولات لبنی و سیب زمینی نیز می تواند به دلیل کمبود ویتامین های گروه B باشد. حواستان باشد که در اغلب موارد استرس و افسردگی و مصرف برخی داروها باعث افزایش احتمال کمبود ویتامین B می شود. بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا داروها یا دلایل دیگر این کمبود مشخص شود.

3- کمبود امگا 3

کمبود امگا 3 در بدن باعث می شود که میل شدید به خوردن پیتزای پر از پنیر و یا قورت دادن یک قالب پنیر داشته باشید. این اسیدهای چرب ضروری در ماهی هایی مانند تن ماهی، ماهی آزاد و ساردین و همچنین تخم مرغ و پنیر وجود دارند. پس این مواد را مصرف کنید تا کمبود این اسید چرب مفید را در بدنتان جبران کنید.

4-کمبود روی

اگر تحت استرس زیادی زندگی می کنید امکان ابتلا به کمبود روی دور از ذهن نیست.کاهش میزان زینک بدن مزه ی دهان را عوض می کند و فرد را به سمت مصرف زیاد مواد غذایی شیرین و شور می کشاند. با این حال می توانید با مصرف تخم مرغ، آجیل ها، غذاهای دریایی، جگر و گوشت قرمز میزان زینک بدن را افزایش دهید.

5- کمبود کلسیم

کمبود کلسیم  باعث ایجاد میل و کشش زیاد به مصرف قند و نمک  می شود.  برای افزایش منبع کلسیم بدن محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر کم چرب میل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *