چگونه حسادت کودکانمان را درمان نماییم؟

حسادت چیست؟

از شایعترین واکنش هایی  که در اغلب کودکان و نوجوانان وجود دارد حسادت می باشد حسادت زمانی بروز می کند که عامل رقابت منفی و مقایسه و هم چشمی و تبعیض مطرح باشد.
حسادت سبب  ایجاد عصبانیت، تنفر و احساس خود کم بینی در بچه ها می شود حسادت حدود 1/5 سالگی  در بچه ها ظاهر می شود و در 2 تا 4 سالگی به اوج خود می رسد.

حسادت در کودکان و راه های درمان آن

نشانه های حسادت در کودکان چیست؟

حسادت در کودکان معمولا به  صورت شب ادراری، خشم، اضطراب، افسردگی و بازگشت به رفتارهای دوران کودکی خود را نشان می دهد.

حسادت در کودکان چگونه درمان می شود؟

1- آگاهی دادن به کودک : به کودک گفته شود که ما تو را دوست داریم و اگر به کودک کوچکتر  بیشتر توجه می شود به خاطر کوچکی و ناتوانی اوست.

2- عدم مقایسه کودکانتان با یکدیگر : در عین توجه و محبت به کودک کوچکتر بخشی از محبت خود را متوجه کودکان دیگر کنید و از مقایسه آنها بپر هیزید.

3-افزایش اعتماد به نفس : اعتماد به نفس را در او افزایش دهید و به او اطمینان بدهید که از داشتن چنین فرزندی احساس لذت می کنید.

4-دادن مسئولیت به کودک حسود : کارهای کودک دیگر را در صورت تمایل به کودک حسود واگذار کنید مانند نگهداری، آرام کردن، لباس پوشاندن و….

5- روحیه دادن : نقاط مثبت کودک حسود خود را بزرگ نمایی کنید  باید به کودک حسود گفت”تو قوی و شجاع هستی و می توانی کارهای خودت را انجام دهی”.

6- ابراز احساسات کردن : کودک حسود  لازم است حسادت خود را بیان کند و به پدر و مادر بگوید که کودک دیگر را دوست ندارد. با  حفظ خونسردی او اجازه دهید تا احساسش را ابراز کند.

7- جایگزین کردن: گاه کودک حسود می خواهد برادر با خواهر خود را کتک بزند، بهتر است یک عروسک بزرگ به او داد تا دق دلی را یر آن خالی کند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *