پیشگیری از کبد چرب در کودکان

کبد چرب در کودکان

پیشگیری از کبد چرب در کودکان

علت به وجود آمدن کبد چرب چیست و آیا کودکان به ان مبتلا میشوند؟

 متخصص تغذيه و قائم‌مقام انجمن علمي پيشگيري و درمان چاقي دکتر ضياءالدين مظهري در گفت‌وگو با «سلامت»، کبد چرب را معضل جديدي مي‌داند که 2 علت اساسي دارد؛ يکي کم‌تحرکي و ديگري تغيير کيفيت تغذيه: «متاسفانه کودکان درحال حاضر ميوه و سبزي کمتر مي‌خورند و بيشتر دوست دارند بستني و ژله مصنوعي و آبميوه‌هاي صنعتي بخورند و شکلات و شيريني و فست‌فودها جاي غذاهاي سالم سنتي را گرفته است. زماني‌که مواد مغذي به بدن نرسد، هر چه کودک مي‌خورد، غذاهاي حاوي اسيد چرب ترانس است که باعث بروز کبد چرب مي‌شود.»

یک نکته مهم ديگري که اين متخصص تغذيه به آن اشاره مي‌کند، مصرف زياد آبميوه‌هاي مصنوعي و ارتباط آن با ابتلا به کبد چرب است: «مصرف زياد آبميوه‌هاي مصنوعي که فروکتوز دارند، سريع به تري‌گليسريد تبديل و کبد در خود ذخيره مي‌کند و رفته‌رفته درصد زيادي از سلول‌هاي کبد، قابليت سم‌زدايي را از دست مي‌دهند. همچنين هرچه مصرف غذاهاي با چربي‌هاي اشباع و قندهاي تصفيه‌شده بيشتر باشد، احتمال ابتلا به کبد چرب بيشتر خواهد شد.»

فست فود عامل کبد چربعلت کبد چرب در کودکان چیست؟

موضوع مهم ديگري که دکتر علويان به آن اشاره مي‌کند، اهميت نتايج تحقيقات داخلي است: «بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد کبد چرب بيماري‌اي است که از سنين پايين شروع مي‌شود و با کم‌تحرکي، چاقي و سابقه ديابت در خانواده ارتباط مستقيمي دارد. همه آمارهاي داخلي نشان مي‌دهد تغذيه کودکان تغييرکرده و مثلا به جاي نان و پنير و سبزي، پيراشکي و کيک‌هاي پرچرب و تنقلات مي‌خورند.

تمايلکودکان به فست‌فود بيشتر از غذاهاي سنتي است و به جاي دوچرخه‌سواري، مشغول بازي‌هاي رايانه‌اي و کم‌تحرک هستند. از طرفي والدين، کودک آرام و بي‌تحرک را فرزند خوب مي‌دانند. درحالي که کودک سالم بايد پرتحرک باشد و اين تحرک براي سلامت او مفيد است.»

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *