کلم بروکلی پیشگیری کننده از سرطان

سلامت وب: بروکلی یکی از گیاهانی است که خواص بسیار زیادی دارد و مصرف مداوم آن از بسیاری از بیماری ها و سرطان ها جلوگیری میکند

در کشورمان کلم بروکلی از چند سال قبل شناخته شده است، این در حالی است که در دوران بیزانس ، این سبزی در آناتولی و منطقه مدیترانه پرورش داده می شد. کلم بروکلی سبزی ای است که شبیه کلم گل سبز رنگ است. حتی از نظر شفا بخشی نیز بروکلی و کلم گل شباهت هایی به هم دارند. اما از لحاظ توان شفا بخشی و مواد موثر درون آن بروکلی خیلی موثر تر از کلم گل است. فقط در یک مورد کلم گل قوی تر از بروکلی است آن هم توان آن در مقابل بیماری عفونت های مزمن مجاری بارداری خانم ها می باشد.

بروکلی یک منبع واقعی ویتامین ث است. یک بروکلی با اندازه متوسط،  به اندازه دو برابر احتیاج روزانه تان ویتامین ث و 15 درصد از نیاز روزانه ویتامین آ دارد.

بروکلی حاوی مواد موثر بسیاری است . ماده موثری که علیه بیماری سرطان سینه خانم ها و سرطان پروستات آقایان وجود دارد سولفورافن است. این ماده در عین حال برای بیماری پروستات نیز به کار می رود. سولفورافن در سال 1992 توسط پروفسور تالالای از دانشگاه جان هاپکینز کشف شد. سولفورافن همچنین در پیازچه، هویج، کلم بروکسل و کلم گل به وفور یافت می شود.

توان ماده موثر سولفورافن در مقابله با سرطان ها،  از فعال شدن آنزیم گوآنین ردوکتاز توسط این ماده نشات می گیرد. بهترین یار کمکی سولفورافن در پیشگیری از سرطان ماده ایندول کربونیل است که باز در کلم بروکلی یافت می شود. طبق آخرین تحقیقات دانشمندان در زمینه سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در در زنان، دو عامل مهم در ایجاد و گسترش این بیماری نقش دارند. اولی استفاده بیش از حد از چربی های حیوانی و دیگری عدم توازن هورمون ها می باشد. بروکلی نمی تواند سرطان را از بین ببرد اما میتواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

کلم بروکلی میتواند در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها بسیار موثر باشد.

کلم بروکلی و سرطان روده

یکی از بیماری هایی که در کشورهای پیشرفته بسیار دیده می شود سرطان روده است. طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی، مهمترین علت این سرطان نوع تغذیه است زیرا در کشورهای توسعه یافته مواد غذایی چرب، کنسرو ها و مواد افزودنی موجود در آنها،  کالباس، سوسیس و گوشت بسیار زیاد استفاده‌ می شود و این در حالی است که مواد غذایی فیبر دار مثل کلم بروکلی بسیار کم مصرف می شود، در مقابل در کشور های کمتر توسعه یافته به علت استفاده بیشتر از مواد غذایی فیبر دار و غلات،  میزان مبتلایان به سرطان روده بسیار کمتر است. کلم بروکلی یک سبزی با فیبر بالاست که مصرف مداوم آن  از این بیماری جلوگیری می کند.

کلم بروکلی و بیماران دیابتی

تاثیر مثبت بروکلی بر روی بیماران دیابتی نیز در حد قابل توجهی است. مقدار قند موجود در خون به طور مستقیم به هورمون انسولین مربوط است.تنظیم کننده قند خون هورمون انسولین است. به عبارتی اگر در بدنمان هورمون انسولین به قدر کافی تولید نشود، قند خون نیز به موازات آن بالا خواهد رفت. سبزی بروکلی دارای مقدار زیادی فیبر در ساختمان خود می باشد.  مواد غذایی که دارای فیبر بالایی هستند تنظیم قند خون را سهل تر می کنند و به این ترتیب انسولین کمتری نیاز خواهد شد.

کلم بروکلی و پوکی استخوان

بروکلی بخاطر داشتن میزان کلسیم زیاد،  برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان نیز یک یار کمکی است. کلم پیچ، بروکلی، کلم گل و جعفری هر کدام منبع کلسیم هستند ولی باید به خاطر داشت اگر در یک سبزی یا میوه یک مینرال یا ماده موثر زیاد باشد،  به این معنا نیست که توسط بدنمان نیز به همان مقدار  زیاد جذب خواهد شد.  اما بروکلی از لحاظ کلسیم هم بسیار غنی است و هم به مقدار زیاد توسط بدنمان جذب می شود.

مبتلایان به پوکی استخوان که سعی می کنند کمبود کلسیم خود را از طریق نوشیدن شیر تامین کنند تلاش بیهوده ای می کنند. در مقایسه مقدار مساوی شیر و بروکلی،  کلسیم جذب شده از بروکلی به بدنمان بسیار بیشتر است. از طرفی بروکلی نسبت به شیر مزایای دیگری دارد. چون در بروکلی چربی وجود ندارد و در کاهش کلسترول یک کمکی خوب محسوب می شود درحالی که در شیر گروه های چربی افزایش دهنده کلسترول خون موجود است.

کلم بروکلی و فیبروکیست ها

تغییرات فیبروکیستی اگر چه همه گیر نیست ولی در 50% از خانم هایی که در دوران باروری هستند، قابل مشاهده است. علایم آن افزایش تراکم در سینه و قابل لمس شدن نودل ها و بزرگ شدنشان در حد فندق، احساس درد و حساس شدن سینه هاست. این کیست ها قبل از شروع عادت ماهانه افزایش حجم پیدا می کنند و دردناک می شوند. مهمترین علت این تغییرات، تغییرات هورمونی ماهانه است. استفاده از بروکلی در مقابله با فیبروکیست ها بسیار موثر است.

کلم بروکلی

نکاتی که باید هنگام خرید بروکلی و پس از آن دقت نمائید عبارتند از :

  • در هنگام خرید به تازگی آن دقت کنید.
  • دقت کنید که بروکلی خریداری شده حتما سبز رنگ باشد و زرد شده ها را نخرید.
  • برای استفاده طولانی مدت،  به بسته های 250 گرمی تقسیم کرده و در فریزر نگهداری کنید. هر روز یک بسته را استفاده نمائید. بروکلی در فریزر به مدت شش ماه بدون آنکه ارزش غذایی خود را از دست بدهد،  می ماند.
  • بروکلی تازه ای را که خریداری نموده اید در یخچال بیش از سه روز نگهداری نکنید. صحیح تر آن است که به صورت بسته بندی شده در فریزر نگهداری نمائید.
  • در عطاری ها و برخی سوپرمارکت ها بروکلی به صورت خشک شده به فروش می رسد.
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *