کودکان به چه نوع ویتامین هایی نیاز دارند؟

کودکان شما برای رشد  مناسب  و داشتن استخوان هایی محکم  به ویتامین‌ها و مواد مغذی در برنامه غذایی روزانه شان نیاز دارند که ما در این نوشته نوع  ویتامین ها و منابع تامین آن برای فرزند دلبندتان را بیان می کنیم .

 

از ویتامین های مورد نیاز کودکتان چه می دانید؟

1-ویتامین A

کودکان برای تقویت قدرت بینایی و تشخیص رنگ‌ ها از هم به این ویتامین نیاز دارند. ویتامین آ سبب  تقویت سیستم ایمنی بدن آن ها می شود . هویج و سایر میوه‌ها و سبزیجات زرد رنگ (مانند گرمک و سیب زمینی ) سرشار از این ویتامین مفید برای کودکانتان می باشند.

2-ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه B (ب کمپلکس)  شامل، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولیت، پانتتونیک اسید،B۶، B۱۲ و بیوتین هستندکه  برای تولید انرژی در بدن کودکان ضروری می باشند . کمبود  ویتامین B سبب کم خونی کودکان و عدم تکامل سیستم عصبی آن ها می شود .  ویتامین‌های گروه B در غذا هایی مانند  غلات کامل، ماهی، مرغ، گوشت، سبزیجات و لبنیات وجود دارند.

3-ویتامین C

مصرف روزانه یک لیوان آب پرتقال نیاز کودکان به  ویتامین C  را تامین کرده و از عطسه و آبریزش بینی و همچنین سرماخوردگی کودکتان می تواند پیشگیری به عمل آورد. همچنین با خوردن میوه پرتقال علاوه بر تامین ویتامین C روزانه کودکتان از فیبر موجود در پرتقال نیز استفاده نموده ودر صورت ابتلا به یبوست یبوستش رفع خواهد شد.   توت فرنگی، گوجه فرنگی، طالبی و فلفل قرمز شیرین هم از منابع غنی این ویتامین می باشند.

4-ویتامین D

ویتامین D به رشد و استحکام استخوان‌ ها و دندان‌های  کودکان کمک می نماید . ویتامین د سبب  جذب  بهتر کلسیم به منظور  ساخت استخوان می شود .برای تامین  ویتامین د مورد نیاز کودکتان علاوه بر نور آفتاب از منابعی مانند، شیر ، حبوبات، ماهی و  تخم مرغ استفاده نمایید.

5-کلسیم

کلسیم نیز  در  رشد  استخوان‌ ها و دندان‌ های  کودکان نقش موثری داشته و کمبود آن  می‌تواند خطر ابتلا به بیماریهای استخوانی را  تشدید نماید .. مصرف روزانه لبنیات از نوع کم چرب می‌تواند کلسیم مورد نیاز کودکتان را تامین نماید.

 

6-آهن

آهن سبب ساخت گلبول های قرمز خون وهموگلوبین می شود در صورت کمبود آهن کودکمان مبتلا به کم خونی می شود پس از استفاده  گوشت  ، حبوبات، سبزیجات تیره رنگ و غلات غنی شده با آهن  در غذای  کودکتان غافل نشوید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *