کودکان به چه نوع ویتامین هایی نیاز دارند؟

کودکان شما برای رشد  مناسب  و داشتن استخوان هایی محکم  به ويتامين‌ها و مواد مغذي در برنامه غذایی روزانه شان نیاز دارند که ما در این نوشته نوع  ویتامین ها و منابع تامین آن برای فرزند دلبندتان را بیان می کنیم .

 

از ویتامین های مورد نیاز کودکتان چه می دانید؟

1-ويتامين A

کودکان براي تقویت قدرت بینایی و تشخيص رنگ‌ ها از هم به اين ويتامين نياز دارند. ویتامین آ سبب  تقویت سيستم ايمني بدن آن ها می شود . هويج و ساير ميوه‌ها و سبزيجات زرد رنگ (مانند گرمک و سيب زميني ) سرشار از این ویتامین مفید برای کودکانتان می باشند.

2-ويتامين‌هاي گروه B

ويتامين‌هاي گروه B (ب کمپلکس)  شامل، تيامين، ريبوفلاوين، نياسين، فوليت، پانتتونيک اسيد،B۶، B۱۲ و بيوتين هستندکه  براي توليد انرژی در بدن کودکان ضروری می باشند . کمبود  ويتامين B سبب کم خوني کودکان و عدم تکامل سیستم عصبی آن ها می شود .  ويتامين‌هاي گروه B در غذا هایی مانند  غلات کامل، ماهي، مرغ، گوشت، سبزيجات و لبنيات وجود دارند.

3-ويتامين C

مصرف روزانه يک لیوان آب پرتقال نیاز کودکان به  ويتامين C  را تامین کرده و از عطسه و آبريزش بيني و همچنین سرماخوردگی کودکتان می تواند پیشگیری به عمل آورد. همچنين با خوردن میوه پرتقال علاوه بر تامین ويتامين C روزانه کودکتان از فیبر موجود در پرتقال نیز استفاده نموده ودر صورت ابتلا به یبوست یبوستش رفع خواهد شد.   توت فرنگي، گوجه فرنگي، طالبي و فلفل قرمز شيرين هم از منابع غنی این ویتامین می باشند.

4-ويتامين D

ویتامین D به رشد و استحکام استخوان‌ ها و دندان‌هاي  کودکان کمک می نماید . ويتامين د سبب  جذب  بهتر کلسيم به منظور  ساخت استخوان می شود .براي تامين  ويتامين د مورد نياز کودکتان علاوه بر نور آفتاب از منابعی مانند، شير ، حبوبات، ماهي و  تخم مرغ استفاده نمایید.

5-کلسيم

کلسیم نیز  در  رشد  استخوان‌ ها و دندان‌ هاي  کودکان نقش موثری داشته و کمبود آن  مي‌تواند خطر ابتلا به بيماريهاي استخواني را  تشديد نماید .. مصرف روزانه لبنیات از نوع کم چرب مي‌تواند کلسیم مورد نیاز کودکتان را تامین نماید.

 

6-آهن

آهن سبب ساخت گلبول های قرمز خون وهموگلوبین می شود در صورت کمبود آهن کودکمان مبتلا به کم خونی می شود پس از استفاده  گوشت  ، حبوبات، سبزيجات تيره رنگ و غلات غني شده با آهن  در غذای  کودکتان غافل نشوید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *