آموزش کودک برای کنترل مدفوع

کنترل مدفوع در کودکان معمولا قبل از کنترل ادرار بر قرار می گردد، ولی زمان کنترل مدفوع در همه کودکان یکسان نیست.

آموزش کودک برای کنترل مدفوع

در شیر خواران

شیرخوارآن بعد از خوردن شیر به راحتی مدفوع می کنند.  بر عکس، بعضی از کودکان مخصوصا پسر ها تا دو سالگی قادر به کنترل مدفوع نیستند.

15 تا 18 ماهگی

کودکان در این سن بعد از غذا خوردن به علت واکنش معده روده ای مدفوع می کنند، بنابراین مادر بآید بعد از غذا دادن به کودک او را در لگن پلاستیکی بنشاند. زمان نشاندن کودک روی لگن نباید بیش از چند دقیقه باشد تا کودک کم کم به آن عادت کند.اگر کودک خسته شد باید او را بلند کنید و اگر مدفوع کرد از او تعریف و تمجید کنید.

18 ماهگی تا 2 سالگی

در این سن کودک به راحتی روی توالت پلاستیکی می نشیند و حتی عکس های کتاب و روزنامه را تماشا می کند.

2/5 تا 5 سالگی

کودک در این سن کاملا اسنفنکتر مقعد خود را کنترل می کند و می تواند خود را نگه دارد و با فرصت کافی روی توالت بنشیند. در سن 2/5 تا 5 سالگی،  مادر باید لباس زیر کودک او را طوری تهیه کند و به او بپوشاند که او به راحتی بتواند آنها را از پای خود در آورد یا به مادر بگوید که می خواهد مدفوع کند.در موارد نادر، بعضی از کودکان در این سن شلوار خود را کثیف می کنند.  اگر چنین اتفاقی افتاد کودک را سرزنش نکنید.

نکات مهم در مورد کنترل مدفوع در کودکان

  • بعضی از مادران فکر می کنند که کودک باید هر روز مدفوع کند، ولی این تصور صحیح نیست. بعضی از کودکان یک روز در میان مدفوع دفع می کنند ولی اگر یبوست نداشته باشند،  مهم نیست. بعضی از مادران نیز ممکن است مدفوع کودک را نگاه کنند و اگر کم باشد او را سرزنش کنند،. اینگونه واکنش ها سبب مشکل دفع در کودک خواهد شد.
  • بعضی از کودکان در سن 12 ماهگی تا 2/5 سالگی در موقع دفع، با مدفوع خود بازی می کنند. زیرا آنها به آن چه از بدن خود دفع می شود کنجکاو هستند. مادر نباید نسبت به این حس کنجکاوی کودک نگران باشد  و او را کودکی کثیف تصور کند.
  • کودکان دوست دارند مورد توجه پدر و مادر و اطرافیان قرار گیرند، هیچ چیز برای کودک لذت بخش تر از این نیست که همه افراد در مورد نخوردن غذا یا دفع ادرار و مدفوع او صحبت کنند . اگر پدر و مادر با کودک رفتار صحیح نداشته باشند،  کودک روی توالت می نشیند، ولی مدفوع نمی کند و چند دقیقه بعد  در شلوار خود یا در گوشه ای مدفوع می کند.
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *