مراحل زایمان طبیعی

مراحل زایمان و تولد نوزاد

سلامت وب: با وجود اینکه فواید زایمان طبیعی در سلامت مادر و نوزاد امری است اثبات شده، متاسفانه همچنان بسیاری از زنان باردار به پزشک خود اصرار می کنند که سزارین شوند. مهمترین علت این که این زنان اصرار بر سزارین دارند ترس آنها از زایمان طبیعی است. ریشه اصلی این ترس به خاطر نداشتن اطلاعات در مورد زایمان طبیعی است.

سخنی با مادران

مادر عزیز شاید شما از زایمان هراس داشته باشید.، ولی اگر قبلا مطالعه کرده باشید و بدانید چه مراحلی را می گذرانید  و خود را برای این مراحل آماده کنید،  هیچگونه ترس و نگرانی نخواهید داشت. شما باید آرامش تان را حفظ کنید و اتکا و ایمان به خداوند و اراده خود داشته باشید و مطمئن باشید همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت و به زودی یک انسان کوچک به دنیا خواهد آورد. شروع مراحل زایمان،  سیری طبیعی دارد. موقعی که زمان زایمان فرا می رسد،  جفت به تدریج عمل و فعالیت خود را کاهش می دهد و تحلیل می رود تا اعضای کودک را آماده کند که به تدریج به خود متکی گردد.

علایم شروع زایمان

قبل از شروع مراحل زایمان یا در شروع زایمان،  بیشتر مادران یک لخته خون که در دهانه رحم قرار گرفته است دفع می کنند. اگر چنین دفعی انجام شد نگران نباشید.  صبر کنید تا دردهای زایمانی شروع شود یا کیسه آب پاره شود.

پاره شدن کیسه آب

زمانی که کیسه آب پاره می شود،  مایع کیسه به طور ناگهانی یا قطره قطره و کم کم از دهانه رحم دفع می شود. اگر کیسه آز مادری پاره شد،  باید پزشک خود را مطلع سازد، حتی اگر انقباضات رحمی هم شروع نشده باشد،  زیرا امکان عفونت داخل رحمی وجود دارد. پس بی درنگ خود را برای رفتن به بیمارستان آماده کنید.

انقباضات رحم

انقباضات رحم ابتدا ممکن است به صورت درد های مبهم در پشت یا درد های تیر کشنده به طرف ران باشد، ولی هر چه زمان می گذرد دردها در شکم متمرکز می شود و مادر درد های انقباضی شدیدی مانند درد های دوران قاعدگی حس می نماید. این درد ها می تواند 12 تا 14 ساعت طول بکشد. در این مدت استراحت نمایید یا در اتاق راه بروید. موقعی باید به بیمارستان بروید که درد های انقراضی رحم کاملا شدید و هر پنج دقیقه اتفاق بیافتد.

مراحل زایمان طبیعی

مراحل زایمان طبیعی

زایمان طبیعی در سه مرحله انجام می گیرد

مرحله اول: در این مرحله شروع انقباض های رحم سبب کشیده شدن رحم و باز شدن کامل دهانه رحم می گردد.

مرحله دوم: در این مرحله کودک از دهانه رحم و مهبل عبور می کند.

مرحله سوم: در این مرحله جفت و پرده ها جدا می شوند و از دهانه رحم خارج می گردند.

مرحله اول زایمان

قبل از شروع زایمان سر نوزاد معمولا در پایین رحم قرار گرفته و صورت او به طرف پهلوی مادر است. مرحله اول زایمان با انقباض منظم و مرتب رحم شروع می شود و در نتیجه دهانه رحم که معمولا به داخل واژن برجستگی دارد کوتاه و نازک می شود و دهانه آن گشاد می گردد، به طوری که قطر دهانه رحم که در حالت طبیعی در حدود نیم سانتی متر است در اتساع کامل به ده سانتی متر می رسد.

انقباض رحم، فشار سر کودک و همچنین بعضی از هورمون هایی که از تخمدان ترشح می شود،  در شل و گشاد شدن سر رحم اثر دارد.  این مرحله در مجموع 7 تا 12 ساعت طول خواهد کشید ولی در مادران اول زا ممکن است 16 تا 18 ساعت ادامه داشته باشد.

مرحله دوم زایمان

دومین مرحله زایمان،  تولد نوزاد است. این مرحله موقعی شروع می شود که اتساع دهانه رحم کامل شده باشد و سر کودک بتواند از گردن رحم عبور کند.  این مرحله ممکن است از 30 دقیقه تا 2 ساعت به طول انجامد ولی مدت آن در زایمان های بعدی مادر کوتاهتر خواهد بود.

در ابتدای این مرحله،  معمولا کیسه مایع آمنیوتیک پاره می شود و مایع از واژن ناگهان یا به تدریج خارج می شود. در این موقع پزشک یا متخصص زایمان سعی می کند زایمان را خاتمه دهد و اگر کیسه آمنیوتیک پاره نشده است خود آن را پاره کند، در این مرحله مادر باید سعی کند با انقباض عضلات شکم خود،  به پایین فشار آورد و محتویات شکم خود را بیرون براند.

مرحله سوم زایمان

جفت چند دقیقه بعد از تولد نوزاد شروع به خارج شدن می نماید.  ولی خروج کامل جفت من است نیم تا یک ساعت به طول انجامد. جدا شدن جفت از دیواره رحم خود به خود انجام می گیرد ولی خروج آن از رحم باید به کمک انقباض رحم و انقباض عضلات شکم انجام گیرد، همچنین پزشک و پرستار ممکن است با فشار دست خود به خروج جفت کمک کنند.

برای انقباض رحم و خروج جفت معمولا در خلال زایمان و بلافاصله بعد از آن،  ماده منقبض کننده رحم به مادر تزریق می نمایند

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *