آیا می دانید چه عواملی در اضافه وزن و چاقی شما موثرند؟

1. ژنتيک 

رژيم غذايي و انتخاب‌ هاي سبک زندگي مادر اهميت زيادي دارد و ممکن است روي رفتارهاي آينده کودک و شکل‌گيري بدن او تاثير بگذارد. مطالعات نشان مي‌دهد. کودکاني که والدين يا پدربزرگ و مادربزرگ‌هاي چاقي دارند نسبت به کودکاني که والدين و پدر‌بزرگ و مادربزرگ‌هايي با وزن طبيعي دارند، احتمال چاقي بيشتري در کمين آنهاست. علاوه بر اين، ژن‌هايي که ما از والدينمان به ارث مي‌بريم مي‌تواند در استعداد افزايش وزن ما تعيين کننده باشد.

2. نحوه  تولد تا تغذیه نوزاد 

کودکان متولد شده از طريق عمل سزارين در مراحل بعدي زندگي بيشتر مستعد ابتلا به چاقي به نظر مي‌رسند. در مورد نوزادني که با شيرِ خشک تغذيه مي‌شوند نيز اوضاع بر همين منوال است، آن‌ها نسبت به نوزداني که با شير مادر تغذيه مي‌شوند، استعداد بيشتري در چاقي دارند.

 

عوامل موثر در چاقی

3. عوارض جانبی دارو ها

افزايش وزن عارضه جانبي شايعِ بسياري از  داروها مانند داروهاي ديابت، داروهای جلوگیری از بارداری ،داروهاي ضد افسردگي و داروهاي ضد روان پريشي می باشد . اين داروها اغلب اشتها را افزايش مي‌دهند، سوخت و ساز بدن را کم مي‌کنند و يا حتي توانايي بدن براي سوزاندن چربي را تغيير مي‌دهند و باعث مي‌شوند به جاي سوزاندن چربي آن ‌را ذخيره کنيد.

4. تنقلات غیر مغذی 

استفاده از تنقلاتی مانند چیپس ،پفک ،شکلات و شیرینی ها و ژله ها علاوه بر داشتن نمک و یا قند فراوان نه تنها مغذی نیست بلکه با داشتن چربی های اشباع در چاق شدن و افزایش وزن شما تاثیر بسزایی دارند .استفاده از این تنقلات سبب پرکردن کاذب معده شما شده و شما را از خوردن غذاهای اصلی محروم کرده و نتیجتا ریزه خواری در طی روز در شما را افزایش می دهند.

5. عدم تحرک

با توجه به گسترش تکنولوژی و استفاده مردم از وسایل الکترونیکی خودکار و استفاده از اتومبیل شخصی تحرک مردم بسیار پایین آمده است .زندگی ماشینی امروز یکی دیگر از عوامل موثر در چاقی و افزایش وزن به دلیل عدم تحرک کافی افراد می باشد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *