آیا می دانید چه عواملی در اضافه وزن و چاقی شما موثرند؟

1. ژنتیک 

رژیم غذایی و انتخاب‌ های سبک زندگی مادر اهمیت زیادی دارد و ممکن است روی رفتارهای آینده کودک و شکل‌گیری بدن او تاثیر بگذارد. مطالعات نشان می‌دهد. کودکانی که والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ‌های چاقی دارند نسبت به کودکانی که والدین و پدر‌بزرگ و مادربزرگ‌هایی با وزن طبیعی دارند، احتمال چاقی بیشتری در کمین آنهاست. علاوه بر این، ژن‌هایی که ما از والدینمان به ارث می‌بریم می‌تواند در استعداد افزایش وزن ما تعیین کننده باشد.

2. نحوه  تولد تا تغذیه نوزاد 

کودکان متولد شده از طریق عمل سزارین در مراحل بعدی زندگی بیشتر مستعد ابتلا به چاقی به نظر می‌رسند. در مورد نوزادنی که با شیرِ خشک تغذیه می‌شوند نیز اوضاع بر همین منوال است، آن‌ها نسبت به نوزدانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، استعداد بیشتری در چاقی دارند.

 

عوامل موثر در چاقی

3. عوارض جانبی دارو ها

افزایش وزن عارضه جانبی شایعِ بسیاری از  داروها مانند داروهای دیابت، داروهای جلوگیری از بارداری ،داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی می باشد . این داروها اغلب اشتها را افزایش می‌دهند، سوخت و ساز بدن را کم می‌کنند و یا حتی توانایی بدن برای سوزاندن چربی را تغییر می‌دهند و باعث می‌شوند به جای سوزاندن چربی آن ‌را ذخیره کنید.

4. تنقلات غیر مغذی 

استفاده از تنقلاتی مانند چیپس ،پفک ،شکلات و شیرینی ها و ژله ها علاوه بر داشتن نمک و یا قند فراوان نه تنها مغذی نیست بلکه با داشتن چربی های اشباع در چاق شدن و افزایش وزن شما تاثیر بسزایی دارند .استفاده از این تنقلات سبب پرکردن کاذب معده شما شده و شما را از خوردن غذاهای اصلی محروم کرده و نتیجتا ریزه خواری در طی روز در شما را افزایش می دهند.

5. عدم تحرک

با توجه به گسترش تکنولوژی و استفاده مردم از وسایل الکترونیکی خودکار و استفاده از اتومبیل شخصی تحرک مردم بسیار پایین آمده است .زندگی ماشینی امروز یکی دیگر از عوامل موثر در چاقی و افزایش وزن به دلیل عدم تحرک کافی افراد می باشد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *