راه های مقابله با زودرنجی

اگر احساس می کنید فرد زودرنجی هستید روشهای زیر به شما کمک می کند تا بتوانید با آن مقابله کنید:

۱. نفس بکشید.
یک تا دو دقیقه فقط روی نفس کشیدنتان تمرکز کنید. فقط روی هوایی که از بینی داخل و خارج می‌کنید متمرکز شوید. نه هیچ چیز دیگر.
این تمرین ساده کمک می‌کند ذهن و بدنتان را کمی آرام‌تر کنید و فضای کوچکی بین خودتان و اتفاقی که افتاده است ایجاد کنید. با این روش احتمال اینکه واکنش شدید به آن اتفاق نشان دهید بسیار کمتر خواهد شد.
۲. موضوع را روشن کنید.
براساس سوء‌تفاهماتی که ممکن است برایتان پیش آمده باشد، قضاوت و نتیجه‌گیری نکنید و اجازه ندهید این قضاوت شما را به سمت خشم یا افسوس خوردن برای خودتان بکشاند.
درمقابل، در صورت امکان سوال کنید تا بهتر متوجه منظور واقعی طرف مقابلتان شوید.
و اگر توانستید، برای او توضیح دهید که چطور چیزی که گفته باعث ناراحتی‌تان شده است. آدمها رویکردها و روش‌های ارتباطی متفاوتی دارند و ممکن است متوجه نباشند که رفتارشان بی‌ادبانه یا خشن بوده است.

زودرنجی ودرمان آن

۳. بفهمید که همه چیز به شما مربوط نیست.
خیلی راحت ممکن است در دام این فکر بیفتید که انتقادها یا حملات کلامی که دریافت می‌کنید درمورد شماست یا کاری است که انجام داده‌اید.
اما ممکن است فقط به این دلیل باشد که آن فرد مقابل روز، هفته یا حتی سال بدی داشته است. یا به این خاطر که در کار یا ازدواجش موفق نیست و همه این فشارها را در زمانی اشتباه و در محلی اشتباه سر شما خالی می‌کند.
هر زمان که درگیر چنین موقعیتی شدید که مسائل را به خودتان بگیرید، این را به خودتان یادآور شوید.
یا اگر در ارتباط با کسی هستید که این کار را مداوم سر شما تکرار می‌کند، شاید وقت آن رسیده است که درمورد رابطه‌تان با آن فرد بیشتر فکر کنید.

۴. درموردش حرف بزنید.
وقت چیزی روی اعصابتان می‌رود و به خودتان می‌گیرید، آنوقت ممکن است وارد یک چرخه منفی سقوط اعتمادبه‌نفس شوید که مدام شدیدتر و شدیدتر می‌شود.
با آوردن آن زیر نور جلو این مسئله را بگیرید. درمورد آن با یکی از نزدیکانتان صحبت کنید و اجازه دهید آن دوست نظر خود را درمورد آن موضوع بیان کند. شاید او بداند که کسی که با کلمات خود به شما حمله کرده است، شرایط بدی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *