انواع سوختگی و درمان آن ها در خانه

سوختگی ها یه سه دسته تقسیم می شوند. درجه یک، درجه دو، درجه سه. اگر سطحی باشند و قرمزی و سوزش کمی داشته باشند آن را درجه یک گویند که با سرد کردن موضع با گلاب سوزش فرو می نشیند. اگر دوباره داغ شد دوباره دستمال آغشته به گلاب و آب یخ به کار ببرید تا سوزش از بین برود یا گل ارمنی نرم کوبیده با آب و سرکهیا ماست و سفیده تخم مرغ یا روغن گل بنفشه و سفیده تخم مرغ مخلوط کرده و روی موضع سوخته بمالید.

اگر سوختگی با روغن داغ باشد سفیده تخم مرغ و سفیداب کف را در ظرفی مخلوط کرده، خوب ظرف را تکان دهند و بمالند.

اگر سوختگی در اثر آب جوش باشد مقداری خاکستر را در آب ریخته، صاف کرده دوباره آب روی آن بگیرید تا 5 مرتبه این عمل را تکرار کنید سپس آب آن را روی سوختگی ای که زخم نشده و تاول ندارد بزنید. اگر تاول و زخم باشد از این دستور استفاده نکنید و از دستورات قبلی استفاده کنید.

درمان سوختگی

اگر سوختگی در اثر آفتاب سوختگی باشد باید از مرهم نوره استفاده شود.

مرهم نوره: مقداری آهک را در ظرفی ریخته، آب روی آن بریزید تا آب روی همه آن را بپوشاند، بعد از دو ساعت آب آن را خالی کرده، آهک ها را نرم کنید و دوباره آب بریزید تا هفت مرتبه. بعد آهک را خشک کرده در روغن گل یا روغن کنجد ریخته به صورت خمیر نسبتا نرمی در آورده و به محل سوختگی بمالید. این پماد برای انواع سوختگی ها مناسب است. اگر محل سوختگی را اول با روغن کنجد چرب کرده بعد از تسکین از مرهم نوره استفاده کنید بهتر است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *