درباره بیماری آب سیاه یا گلوکوم چه می دانید؟

آب سیاه  علل و عوارض  

یکی دیگر از آسیب های چشمی گلوکوم  یا  آب سیاه می باشد  . علت شایع این عارضه چشمی  ژنتیک و افزایش سن می باشد . البته  مبتلا بودن به  بیماری‌ مانند دیابت، ضربه به چشم  و استفاده طولانی مدت از دارو ها یا قطره‌های چشمی  مانند بتامتازون نیز در به وجود آمدن عارضه  آب سیاه موثر می باشد .آب سیاه در صورت عدم درمان  سبب آسیب‌دیدگی عصب بینایی و از بین رفتن دید فرد می شود .ریسک ابتلا به آب سیاه  با بالا رفتن سن، رابطه مستقیمی دارد . بعد از سن 40 سالگی، چکاپ سالانه چشم ها توسط  چشم پزشک جهت  بررسی آب سیاه توصیه می شود .

از آب سیاه چه می دانید؟

قطره های چشمی را با احتیاط مصرف کنید

گلوکوم  یا آب سیاه، به دو فرم اصلی زاویه باز و زاویه بسته دیده می شود .  تشخیص فرم زاویه باز آن به علت نداشتن هیچ نوع نشانه تنها از طریق معاینات دوره ای مانند بررسی فشار چشم ، وضعیت عصبی چشم  ومیدان بینایی توسط  پزشک متخصص امکان‌ پذیر است. مصرف طولانی مدت برخی قطره های چشمی استروییدی مانند بتامتازون سبب از دست رفتن بینایی فرد می شود استفاده از قطره های چشمی تنها با تجویز پزشک و طبق زمان معین شده جهت جلوگیری از آسیب های چشمی به شما توصیه می شود . با تشخیص به موقع  فرم زاویه باز از ابتلا به آب سیاه چشم  و گسترش این عارضه پیشگیری کنید.

افزایش فشار چشم سبب بروز گلوکوم می شود 

فرم زاویه بسته  در مراحل اولیه فاقد علامت است اما با بروز  آب سیاه، علایمی مانند درد، قرمزی چشم و تاری دید در چشم ها نمایان می شود . انجام لیزر تا حدودی از پیشرفت فرم زاویه بسته جلوگیری می کند .شیوه درمان  گلوکوم به میزان پیشرفت این عارضه و نوع آن  بستگی دارد، ولی عموما پروسه درمان از طریق دارو، انجام لیزر و جراحی جهت رفع وبهبود این عارضه انجام می شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *