زخم معده چیست و چگونه درمان می شود؟

زخم معده چیست؟

افزایش ترشح اسید کلریدریک، در مخاط داخلی معده سبب بروز عفونت در معده  و فرسایش بافت و پوشش داخلی معده می شود و این عفونت زخم معده را ایجاد می کند .

زخم معده چرا و چگونه ایجاد می شود؟

 زخم معده به چه علت ایجاد می شود ؟

اصلی ترین دلیل   ابتلا به زخم معده، افزایش اسید کلریدریک در معده می باشد . سلول‌ های پوشش داخلی معده این اسید را ترشح ترشح نموده و پوشش داخلی معده را تضعیف می‌کنند.

علل افزایش ترشح اسید هیدروکلریک در معده چیست؟

  1.  پرخوری
  2. مصرف غذاهای سنگین  و تند به صورت مکرر
  3. مصرف دخانیات
  4. نوشیدن قهوه
  5.  مسمومیت‌های غذایی
  6. عوارض جانبی برخی داروهای مورد استفاده
  7. نقرس
  8. استرس و افسردگی
  9. تنش‌های عصبی و اختلالات عاطفی-هیجانی

زخم معده چه علایمی دارد؟

درد شدید و غیر قابل تحمل و ناراحتی در قسمت فوقانی شکم می تواند یکی از علایم ابتلا به زخم معده باشد . که این درد معمولا  یک ساعت بعد از غذا (به ندرت در شب) رُخ می‌دهد. در صورت تشدید این بیماری و درمان نشدن آن مشکلاتی به مانند  نفخ، تنش روانی، بی‌خوابی، ترشح خون در مدفوع و تضعیف تدریجی بدن نیز ممکن است به مشکلات قبلی بیمار اضافه گردد.

استفاده از راه های گیاهی  برای  درمان زخم معده

1-موز:

موز  می‌تواند افزایش  بیش از حد اسید معده را کاهش داده و درد زخم معده را  به وسیله قرار دادن یک پوشش محافظ بر روی پوشش داخلی معده آرام کند. همیشه به بیمارانی که از زخم معده رنج می‌برند، توصیه می‌شود که روزانه مصرف یک موز را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

2-کلم:

کلم یکی دیگر از درمان‌های طبیعی برای درمان زخم معده است. با جوشاندن ۲۵۰ گرم کلم در ۵۰۰ میلی لیتر آب، یک سوپ گیاهی درست کنید. صبر کنید تا مخلوط آب و کلم بجوشد و آب به نصف کاهش بیابد. سپس اجازه دهید این آب خنک شود و دو بار در روز آن را بنوشید. آب کلم خام نیز برای درمان زخم‌های گوارشی بسیار مؤثر است.

3- شیرین بیان:

جوشانده ریشه های شیرین بیان  و مصرف سه لیوان از آن در هر روز نیز در درمان زخم معده بسیار سودمند است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *