سیرابی چه خواصی دارد؟

سیرابی چیست؟

سیرابی یکی از قسمت‌ های معده نشخوارکنندگان  مانند گاو یا گوسفند است.  معده این جانوران شامل چهار قسمت سیرابی،‌ شیردان، هزارلا و نگاری بوده که خوردن سیرابی برای سلامتی بدن توصیه می‌شود. پروتئین موجود در سیرابی در مقایسه  با گوشت، بیشتر بوده و  همچنین آمینو اسیدهای ضروری بدن با خوردن سیرابی تأمین می‌شود. خوردن پرزهای موجود بر روی سیرابی  در صورتی که به خوبی شسته شده باشند، مشکلی ندارد فقط افراد باید توجه داشته باشند که برای مصرف سیرابی بهتر است آن را با آب لیمو سرو کنند تا جذب آهن آن افزایش یابد.

خواص سیرابی

ویتامین های موجود در سیرابی

سیرابی  شامل ویتامین B1، B2، B6،B12 بوده و ویتامین A آن نیز زیاد است. بنابر این خوردن آن برای افراد و حفظ سلامتی حائز اهمیت است.

مواد معدنی موجود در سیرابی و خواص آن ها در سلامتی

1-سیرابی منبع غنی پروتئین و روی است .عنصر روی  سبب بلندی قد، پرپشتی مو شده و مانع ریزش موی سر می‌شود و در واقع 100 گرم سیرابی 11 درصد نیاز روزانه بدن را به روی تأمین می‌کند. این مسئله برای تولید اسپرم، افزایش حس چشایی، بویایی و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز حائز اهمیت است.

2 -مصرف 100 گرم سیرابی 8درصد نیاز بدن به کلسیم را رفع می‌کند.

3- آهن سیرابی همچون گوشت قرمز برای رفع کم خونی مناسب است و هر 100گرم سیرابی5میلی‌گرم آهن دارد.

4-سلنیوم موجود در سیرابی آنتی‌ اکسیدان مناسبی برای بدن دارد که سبب جلوگیری از ابتلاء به انواع  سرطان می‌شود.

آیامصرف سیرابی سبب بالا رفتن کلسترول می شود؟

کلسترول موجود  در سیرابی به دلیل این که چربی پایینی دارد مثل گوشت قرمز خطر‌آفرین نیست و می‌توان گفت کلسترول سیرابی از گوشت گاو ، گوسفند و مرغ کمتر است.

میزان کالری سیرابی چقدر است؟

100 گرم سیرابی 130 کالری دارد و نسبت به آجیل و قند کالری آن کمتر بوده بنابراین مصرف آن مناسب است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *