علت فرشدن موها چیست؟

کراتین چیست؟

موی ما و خصیصه‌هایی که در آن وجود دارد توسط پروتئینی به نام کراتین که سازنده‌ی موی ماست به وجود آمده است. این پروتئین به صورت مارپیچی شکل است و دارای اتم‌های سولفور و پیوند‌های قوی سولفوری می‌باشد که باعث مارپیچی آن شده است. در افرادی که دارای پیوندهای قوی هستند شکل مو به صورت فر می‌باشد. وقتی که توسط اتو مو سعی می‌کنید که موهای خود را صاف کنید، با گرمایی که بر مو وارد می‌کنید پیوندهای ضعیف‌تر را می‌شکنید ولی این گرما حریف خوبی برای پیوندهای قوی سولفوری نیست و تنها باعث می‌شود که آن‌ها کشیده شوند؛ به همین دلیل این صافی حداکثر چند ساعت دوام می‌آورد و به حالت اول بر می‌گردد.

علت فر شدن موها چیست؟

کورتکس چیست؟

بخش اعظمی در موی ما وجود دارد به نام کورتکس. کورتکس به دو بخش پاراکورتکس و اورتوکورتکس تقسیم شده است. بخش پاراکورتکس دارای ساختاری متراکم‌‌تری نسبت به بخش اورتوکورتکس می‌باشد که در نتیجه باعث می‌شود که نفوذ آب یا هر مولکول دیگر در بخش اورتوکورتکس نسبت به پاراکورتکس راحت‌تر باشد. حال در افرادی که دارای موی فر می‌باشند این اختلاف میان پارا و اورتو (یعنی تراکم) بیش‌تر است و بخش اورتو آب زیادی را جذب می‌کند و بخش پارا آبی جمع نمی‌کند در نتیجه بخش اورتو سنگین شده و بر روی بخش پارا می‌افتد؛ همین حالت باعث فری موی افراد می‌شود. هر چقدر این اختلاف بیش‌تر باشد مو فرتر می‌شود .

علت فر شدن مو چیست؟

یکی از عوامل داشتن موی فر ژن فرد می‌باشد. در بعضی از خانواده‌ها پیوند‌های سولفور داخل مو بسیار قوی هستند و در نتیجه بیش‌تر خانواده دارای حالت مویی یکسان می‌باشند. دانشمندان اخیرا فهمیده‌اند که فولیکول مو نیز در صافی مو یا فر شدن آن دخیل است. بر روی پوست سر افراد با موی فر بخشی به شکل قلاب در فولیکول مو قرار دارد که در افراد با موی صاف این قلاب‌ها وجود ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *