فشار خون نرمال چقدر است؟

 

فشارخون به فشار و نیروی واردشده بر دیواره سرخرگ ها گفته می شود.نام دیگر آن که گاها از آن استفاده می شود پرفشاری خون است.فشارخون فشاری است که در اثر منقبض شدن عضله قلب به دیواره رگ ها وارد می شودسرخرگ ها وظیفه دارند که خون را به نقاط مختلف بدن برسانند.

برای رساندن خون به نقاط مختلف لازم است که خون با فشار مناسبی همراه باشد تا در عروق بدن جریان یابد. این بیماری هیچ علامتی ندارد واز طریق معاینات دوره ای می توان آن را تشخیص داد. این بیماری قاتل خاموش نام دارد زیراهیچ علامتی ندارد وتا زمانی که اندازه گیرینشود اطلاعی از بالا بودن آن نیست.فشار خون از بیماری های مزمن غیرواگیر است که خطر مرگ ومیر زودرس را بالا می برد.

میزان فشارخون درحالت استراحت معمولا کمتر است. فشارخون دارای دو نوع سیستولی و دیاستولی می باشد.فشار خون طبیعی هر انسانی باید 80/ 120 باشد یعنی فشار بزرگ یا سیستولی 120 میلی متر جیوه و فشار کوچک یا دیاستولی 80 میلی متر جیوه باشد.اگر دایما فشار سیستولی فردی بزرگسال بیشتر از 140 میلی متر و فشار خون سیستولی بیشتر از 90 میلی متر جیوه باشد اودچار فشار خون است.

فشار خون قاتل خاموش

عوامل ایجاد کننده فشارخون بالا

1-سن افراد: با افزایش سن احتمال بالارفتن میزان فشارخون در افراد وجود دارد.
2- چاقی و اضافه وزن

3-.مصرف غذاهای پرچرب

4-مصرف بیش از حد نمک

5-عدم مصرف میوه و سبزیجات کافی در برنامه غذایی

6-مصرف دخانیات

7-علل ژنتیکی و ارثی

8-عدم تحرک وکم تحرکی

9-اضطراب واسترس

همه افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند علاوه بر تحت نظر بودن توسط پزشک مربوطه  باید   اگر دچار افزایش وزن هستند وزن خود را کاهش دهند، کمتر نمک  مصرف کنند و از سبزیجات  ومیوه های تازه استفاده کنند . ورزش کنند  (انجام  ورزش برای افراد مبتلا به پرفشاری خون باید با نظر پزشک معالج باشد)مصرف سیگار  را محدود کنند ویا به صفر برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *