درمورد ویتامین ها چه می دانید

ویتامین ها ترکیباتی  هستند که برای رشد وسلامتی جسم وروح مورد نیاز بوده وکمبود آن ها سبب بروز بیماری های مختلفی دربدن می شود در این جا قصد داریم تا شما را با  عملکردویتامین های مختلف در بدن آشنا کنیم.

‎خواص ویتامینها و خواص آن برروی بدن

ویتامین‎ A ‎:این ویتامین سبب تقویت سیستم ایمنی ، تقویت بینایی، سلامت پوست، رشد دندان ها و کیفیت استخوان هامی شود.. ویتامین آ در میوه ها و ‏سبزیجات نارنجی و زرد رنگ، لبنیات، زرده تخم مرغ، ماهی، جگر، سبزی های دارای برگ پهن و سبز تیره‎ موجود است.

ویتامین‎ B‏۱‏‎ : ‎ کمک به متابولیسم و سوخت و ساز و کارکرد بهینه دستگاه عصبی نقش اصلی این ویتامین می باشد که در انواع گوشت، غلات سبوسدار، لوبیا وجود دارد.

ویتامین‎ B‏۲‏‎ : ‎ تقویت دید چشم، سلامت پوست و سوخت وساز بدن را بهبود می بخشد وشیر، ماست، غلات سبوسدار، انواع ‏سبزی ها منابع آن هستند.‎

ویتامین‎ B‏۳‏‎ : ‎برای هضم غذا و تقویت دستگاه عصبی  مفید بوده ودر  مغزهایی چون گردو و بادام، قارچ، انواع گوشت و شیربه وفور یافت می شود.

ویتامین‎ B‏۵‏‎ : ‎کمبود آن سبب اختلال در ساخت و عملکرد هورمون ها و جذب نشدن پروتئین و چربی می شود منابع آن کلم بروکلی، ‏گل کلم، گوشت گاو و گوساله، شیر و ماهی می باشد.‎

8888888

ویتامین‎ B‏۶‏‎ : ‎در ساخت گلبول های قرمز، جذب بهتر پروتئین ها و پیشگیری از نارسائی های دستگاه عصبی موثر می باشد ودر ‎ماهی، سبزی هایی که برگ پهن دارند، ذرت، آووکادو، حبوبات، مغز بادام و گردو، تخم آفتابگردان، موز، ماهی، تخم ‏مرغ و‎…‎دیده می شود.

ویتامین‎ B‏۱۲‏‎ : ‎کمبود آن به خشکی و ترک پوست دور دهان و اطراف بینی  دچارتان می کند ودر شیر، تخم مرغ ‏وجود دارد.

ویتامین‎ : C ‎به  جذب آهن و اسیدفولیک، افزایش مقاومت بدن در مقابل عفونت کمک می کندو انواع مرکبات، سیب زمینی، گوجه فرنگی و سبزی های ‏خام‎ دارای این ویتامین می باشند.

ویتامین‎ : Dاختلال در سیستم ایمنی، دردهای ناحیه کمر، پا و لگن، پوکی و شکنندگی استخوانها و ‏دندان ها ناشی از کمبود این ویتامین می باشد. روغن ماهی یا دقایقی نور خورشید صبحگاهی  منابع این ویتامین به شمار می روند.

ویتامین‎ E ‎:کاهش مقاومت سلول های بدن  در اثر کمبود این ویتامین بوجود می آید با مصرف آجیل و تخمه، ‏روغن های گیاهی، بادام زمینی، غلات سبوسدار، سبزی های دارای برگ های پهن و تیره می توانیم کمبود این ویتامین را دربدن جبران نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *