مصرف این مواد با معده خالی مضر است

1- قهوه

آغاز روز با نوشیدن یک فنجان قهوه تازه دم شده می‌ تواند بیش از آن که مفید باشد، مضر باشد. نوشیدن قهوه با شکم خالی موجب افزایش اسیدیته معده می‌شود که در نهایت منجر به سوزش معده و سوء هاضمه در طول روز می‌شود.

 

images

2- غذاهای پرادویه

غذاهای تند و پرادویه خواص مفیدی دارند اما اگر به صورت ناشتا خورده شوند، باعث تحریک معده و آسیب به دیواره آن می‌شوند.

 

نخوردن غذاهای پر ادویه با معده خالی

3- گوجه فرنگی

مصرف ناشتای گوجه فرنگی باعث می‌شود اسید گوجه به اسید گوارش واکنش نشان دهد و در مواردی باعث ایجاد حالت سنگ مانند در معده شود.

1

4- نوشابه

مصرف نوشابه صبح ناشتا به دلیل این که  سرشار از اسید کربنیک است که با مخلوط شدن با اسید معده باعث حالت تهوع و مشکلات گوارشی دیگری می‌شود مضر است.

 

3

 

5- چای پررنگ

نوشیدن چای با شکم خالی مانع از ترشح شیره معده می‌شود و صفرا و اسید موجود در معده کاهش می‌یابد. همچنین می‌تواند موجب کاهش اشتها هم شود؛ از طرفی میزان زیاد اسید در آن روی دیواره معده تاثیر می‌گذارد.

نخوردن چای پر رنگ با معده خالی

 

6- ماست

اگرچه این ماده لبنی سرشار از پروبیوتیک (باکتری مفید) است اما در صورت تماس این باکتری‌های مفید با اسید معده، باعث مشکلات گوارشی می‌شود.

 

62

7- دارو

لازم است برخی دارو ها با معده خالی یا قبل از غذا خورده شوند، اکثر دارو ها را باید با معده پر یا بعد از غذا خورد. قرص‌ های که موجب بروز حالت تهوع یا استفراغ می‌شوند باید بعد از غذا خورده شوند چراکه بدین ترتیب تاثیرات جانبی آن‌ ها کاهش می‌ یابد. خوردن قرص بعد از غذا موجب کاهش ریسک سوزش معده، سوءهاضمه و زخم معده می‌شود. مصرف دارو بعد از غذا می‌تواند به جذب بهتر قرص توسط بدن هم کمک کند. متفورمین، آنتی بیوتیک‌ها، قرص‌های ضدبارداری، داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی و مسکن‌ها از جمله داروهایی هستند که نباید با شکم خالی خورده شوند.

نخوردن دارو با معده خالی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *