هوش انسانی به چند دسته طبقه بندی می شود؟

هوش   یک نوع توانایی ذهنی است که سبب استدلال، استفاده از زبان، و یادگیری می شود .هوش انواع مختلفی داشته که در زیر با انواع آن آشنا می شوید.

 

از انواع هوش چه می دانید؟

 

1-هوش منطقی(IQ):

بهره هوشی كه به اختصار به IQ معروف است  عددی است که هوش نسبی یک فرد را معین می‌کند  و گاهی   به هوش ریاضی و عقلی نیز تعبیر می شود .در اداره مراحل وموانع زندگی  هوش عقلی  به همراه سایر هوش های عنوان شده در این مطلب سبب  موفقیت  شما در زندگی می شوند.

 

2-هوش هیجانی(EQ):

قابلیت کنترل  هیجانات خود و دیگران هوش هیجانی(EQ) نام دارد . به عنوان مثال اگر خیلی ساده  در ایستگاه مترو، صف نان  با یک فرد غریبه سر صحبت را باز میکنید و شروع به صحبت کنید

هوش هیجانی بالایی دارید  هوش هیجانی توسط تمرین و تکرار پیشرفت می نماید.

 

3-هوش تدبیری:

این نوع هوش به ما در انتخاب رفتار مناسب با دیگران  ،هماهنگی با سواد مخاطب ،تشخیص تفاوت میان افراد ،استفاده از بهترین روش  برای ارتباط با دیگران ،درک فرهنگ های مختلف وداشتن سیاست در امور روزمره  کمک می نماید. هوش تدبیری بالا سبب درک متقابل وتعامل به جای تقابل در رفتارهایمان می شود.

4-هوش معنوی(SQ):

در هوش معنوی به انسانیت ، صداقت و آراسته بودن به صفات وفضائل اخلاقی می پردازیم . برخورداری از انعطاف پذیری بالا وکمک به دیگران  و اذیت نکردن اطرافیانمان نشانه بالا بودن هوش معنوی  وادامه زندگی در مسیر درست می باشد .

5-هوش مدیریتی(MQ):

داشتن هوش مدیریتی سبب  موفقیت در زندگی شخصی و کسب و کار می شود و انتخاب های درست و آگاهانه در مسیر زندگی  می شود .این هوش سبب می شود استعدادها وتواناییهایمان را  پرورش داده تا نهایت استفاده از ان ها را ببریم.هوش مدیریتی حاصل‌جمع 4 هوش عقلی، هوش هیجانی، هوش فیزیکی، و هوش معنوی است.

6-هوش جسمانی یا فیزیکی(PQ):

این هوش مصداق کامل  ضرب المثل عقل سالم در بدن سالم است می باشد .با داشتن سلامتی جسم عقل ما فعال  وپویا شده  ودارای روحیه سرزندگی وشادابی و سلامت عقلی خواهیم بود .پس برای نیل به این هدف به سلامت جسمتان اهمیت داده استرس ها را از خود برانید وبا ورزش و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب هوش جسمانیتان را متعالی کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *