درمان ناخن جویدن کودکان

چرا کودکمان ناخنش را می جود؟

جویدن ناخن  از موضوعات  مهم مطرح شده در حوزه   روان شناسی می باشد .بسیاری از والدین هنگام مشاهده فرزندشان در حال جویدن ناخن هایش ، ناراحت شده وپس از سرزنش او  او را از انجام مجدد این کار منع می کنند.اما جویدن ناخن توسط فرزندمان دلایلی دارد که در این مطلب شما را با آن آشنا می نماییم:از جمله دلایلی که موجب ناخن جویدن  می شود تلاش کودک در جهت کاهش  میزان استرس موجود در اوست  .معمولا جویدن ناخن نشانه  اضطراب و افسردگی می باشد  که به سبب این رفتار شخص تمایل کمتری  به حضور در جمع  پیدا می کند.

علل ناخن جویدن در کودکان

راه کارهای مفید در کاهش ناخن جویدن کودکان :

1 – برای کمک به این کودکان می توان تصویر از ناخن آسیب دیده را با تصویری از  ناخن سالم مقایسه کنید .

2 – قرار دادن آیینه جلوی کودک او را متوجه این عادت ناپسند می کند.

3 –  مکان و زمانی که سبب تشدید ناخن جویدن در او می شود را پیدا کنید .

4- اورا از هر گونه عامل استرس زا دور نگهدارید.

5-وسیله ای به دست او بدهید تا با آن بازی کند و سرگرم شدن با آن وسیله باعث شود ناخن جویدن را فراموش کند.

6- او را تشویق کنید به او بگویید که اگر امروز ناخن هایش را نجود او را برای بازی به پارک می برید یا می تواند کارتون مورد علاقه اش را امروز ببیند .

تأثیر رفتار والدین بر ناخن جویدن کودکان

گاها مشاهده شده است که عامل اصلی ناخن جویدن نمودی از  عملکرد والدین و اطرافیان  در برخورد با کودک دارد .در این زمینه والدین با اصلاح رفتار خود نسبت به کودک  هرگونه اضطراب را از او دور کرده   واو را نیز از محیط های استرس زا دور نگه دارند .  در برخی موارد نیز ناخن جویدن می تواند روشی برای جلب توجه دیگران باشد  و عکس العمل والدین همان توجهی است که کودک خواستار آن است.انجام روش های خاص ریلکسیشن توسط  روانشناسان می تواند تا حد زیادی این واکنش را در کودک برطرف نماید. اگر به علت بالا بودن استرس کودک، این روش مفید واقع نشود ناگزیریم با استفاده از داروها از شدت اضطرابات وارده به کودک بکاهیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *