چکاپ های مستمر ضامن سلامتی شما

همه انسانها آرزو دارند که همیشه تا پایان عمرشان سالم وسلامت باشندودوران پیری وسالمندی خود را با بیماری های مختلف نگذرانند .چکاپ های منظم ودوره ای  می تواند تا حدود زیادی از بروز بیماری های مختلف پیشگیری نماید.

آزمایشات و چکاپ های ضروري

1-کنترل فشار خون:

فشار خون قاتل خاموش نام دارد شما بی آن که از بالا بودن فشار خونتان مطلع باشید ممکن است به مشکلات چشمی وکلیوی مبتلا شوید وحمله قلبی را تجربه کنید.چون مبتلا بودن به پرفشاری خون علایم ونشانه خاصی ندارد .کنترل فشار خون بسیار مهم است.اگر فشار خونتان کمتر از 12باشد دست کم باید هر دوسال یکبار آن را کنترل کنید وچنانچه بین 12 تا 13 باشد باید سالانه کنترل شود.

 

2-آزمایش دیابت:

دیابت عامل بروز مشکلاتی نظیر کوری نارسایی های کلیوی وقطع عضو می باشد.سالمندان باید هر سه ماه یکبار میزان قند خونشان را چکاپ نمایند.

 

3-آزمایش کلسترول خون:

از بیست سالگی هر 5 سال یکبار میزان کلسترول خونتان را بسنجید چرا که با افزایش سن احتمال ابتلا به بیماری های قلبی افزایش می یابد .از همین رو سنجش میزان کلسترول خون در دهه پنجم زندگی بسیار حائز اهمیت است.

آزمایشات پیشگیرانه در سالمندان

4-مامو گرافی:

مامو گرافی بهترین روش برای تشخیص زود هنگام سرطان سینه می باشد .که بنا به تشخیص پزشک وسابقه ابتلا به سرطان سینه در خانواده شما به طور سالانه ویا هر دوسال یکبار انجام می شود.

5-سنجش تراکم استخوان:

در این تست احتمال بروز پوکی استخوان در شما مشخص می شود.کلیه زنانی که بالای 65 سال دارند حتما این تست را انجام دهند.

6-تست پاپ اسمیر:

این تست سرطان گردن رحم را تشخیص داده و سبب درمان سریع این بیماری می شود.زنان معمولا هرسال باید این آزمایش را انجام دهند و در سن 65 تا 70 سالگی می توانید انجام این تست را متوقف نمایید به شرط آن که در طی 10 سال گذشته نتایج آزمایشات شما نرمال باشد.

آزمایشات غربالگری دیگری مانند کولونوسکوپی ،تست خون منفی در مدفوع می توانند ما را در تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگ یاری نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *