خود را دوست داشته باشیم

چگونه شاد زندگی کنیم

[information]ديدگاهي که در مورد زندگي‌تان داريد و کيفيت روابطتان تاثير بسيار زيادي در شيوه رضايت و شادماني تان دارد[/information]

چگونه شاد زندگی کنیم؟

1) خوش‌بين باشيد

در سال 1970 ميلادي محققان عده‌اي را که در يک مسابقه بخت‌آزمايي برنده شده بودند تحت‌بررسي قرار دادند و متوجه شدند اين گروه از افراد بعد از گذشت يک‌سال به اندازه سال قبل شاد نبودند. در واقع همه انسان‌ها در يک سطحي از شادي هستند و اتفاقاتي که درجه شادي آنها را بالا يا پايين مي‌برد موقتي و کوتاه است و در اصل آنچه از شادي باقي مي‌ماند همان باور دروني است که اغلب در مورد ش داريم. بعضي افراد سطح شادي بسيار بالايي دارند و عده‌اي در سطح پاييني از شادي هستند، اما اين نکته را در نظر داشته باشيد که کيفيت تفکر و فلسفه شما در مورد زندگي در سطح شادي‌تان تاثير مستقيمي دارد. 

2) فهرستي از شادي بخش ها ايجاد کنيد

هنگام شب تمام جزيياتي را که در طول روز باعث شادي‌تان شده فهرست کنيد حتي اگر کوچک و پيش‌پا افتاده باشند. مثلا اگر در طول روز در يک مسير بدون ترافيک رانندگي کرديد آن را از قلم نيندازيد يا ممکن است در محل کار همکارتان جمله طنزي به زبان آورده باشد و يادآوري‌اش شما را بخنداند، ممکن است صبحانه لذيذي خورده باشيد و… وقتي در انتهاي روز اين مسائل جزيي اما شادي‌آور را مرور مي‌کنيد خواه‌ناخواه حس مثبت و انرژي‌زايي سراغتان مي‌آيد که باعث افزايش شادتان مي‌شود. 

خود را دوست داشته باشیم

3) شکرگزار باشيد

وقتي براي کوچک‌ترين داشته‌هايتان از خداوند تشکر مي‌کنيد و آن را به زبان مي‌آوريد شايد باعث خنديدنتان نشود اما حس آرامشي به شما مي‌بخشد که باعث افزايش روزي‌تان در زندگي مي‌شود. شکرگزار نعمت‌هاي خداوند باشيد تا شادي را وارد زندگي‌تان کنيد. 

4) بدتر هم وجوددارد

گاهي اوقات مقايسه کردن شما را از افکار منفي و افسردگي خلاص مي‌کند. مطمئنا اطراف?تان افرادي هستند که موقعيت شغلي و مالي کمتري از شما دارند يا درگير يک بيماري سخت هستند. به خودتان بگوييد اگر در اين شرايط بوديد چه کاري انجام مي‌داديد؟ يقينا بسيار ناراحت بوديد اما حالا در چنين وضعي نيستيد و به همين دليل مي‌توانيد مثبت‌تر به زندگي‌تان بپردازيد. 

5) خودتان را دوست بداريد

اينکه چه ويژگي‌هاي اخلاقي‌اي داريد و چه نوع رفتاري مقبول ديگران است يا نيست، اهميت ندارد بلکه مهم اين است که شما تا چه اندازه به خودتان باور داريد و اينکه ظاهرتان را با هر شکل و شمايلي که باشد، پذيرفته‌ايد به نکات منفي و گاه اشتباهايتان به‌عنوان يک عذاب نگاه نکنيد بلکه آن را جزيي از انسان بودن و وجود امکان خطا و اشتباه به حساب بياوريد. 

6) پول هم مهم است

شايد داشتن مبلغ زيادي پول و ثروت نتواند شادماني بادوامي برايتان بياورد اما بدون پول کافي هم زندگي شادي نخواهيد داشت چون بسياري از نيازهاي اوليه‌تان مانند نياز به غذا و خوراک و پوشاک و مسکن بي‌جواب باقي مي‌ماند و در اين شرايط ديگر انسان شادي نخواهيد بود. همواره مبلغي را به‌عنوان پس‌انداز ذخيره کنيد و با پشتکار و تلاش براي فراهم کردن نيازهاي زندگي‌تان بکوشيد. 

7) به مکان‌هاي مذهبي برويد

دانشگاه‌ هاروارد در سال 2010 ميلادي تحقيقي انجام داد که نتيجه جالبي را به دنبال داشت. اين تحقيق نشان داد کساني که براي عبادت به مکان‌هاي مذهبي مي‌روند نسبت به کساني که اين کار را انجام نمي‌دهند انسان‌هاي شادتري هستند. علاوه بر عبادت، آَشنايي با افراد جديد و ارتباط با ديگران در چنين فضاهايي باعث ايجاد روحيه شادماني در افراد مي‌شود و انرژي آنها را هميشه در سطح ثابت و خوبي قرار مي‌دهد. 

منبع :زندگی مثبت

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *