کمبود ویتامین D چه عوارضی برای سلامتی دارد؟

1- راشیتیسم ( نرمی استخوان )

کمبود ویتامین D، سبب راشیتیسم یا نرمی استخوان می شود . این بیماری در استخوان های اصلی و بلند رخ داده و فرد  را دچار درد و سستی عضلات می کند .این بیماری به صورت تشکیل برجستگی های دکمه مانند بر روی ستون فقرات، جمجمه بزرگ و سینه برجسته  مچ دست و پا پهن خود را نشان می دهد .

2- پوکی استخوان

در پوکی استخوان  استخوان از داخل تخلیه می شود و املاح استخوانی و میزان ویتامین D  کاهش می یابد. عامل اصلیاین بیماری وجود  تغییرات هورمونی در بدن است.  برای پیشگیری از ابتلا، از دوران جوانی میزان کافی کلسیم و فسفر به همراه ویتامین D مصرف کنید.

 

3- چاقی و کوتاهی قد در دختران

کمبود دریافت ویتامین D در دوران بلوغ باعث توقف رشد و نیز افزایش بروز چاقی در دوران بلوغ به ویژه در دختران می ‌شود.  کمبود ویتامین D سبب ایجاد توده ی بدنی بالا و کوتاهی قد دختران در اوج دوران رشد شان می ‌شود. دختران در سنین بلوغ با میزان ویتامینD طبیعی نسبت به همسالان خود که از کمبود ویتامین D رنج می ‌برند، بلند قدتر هستند.

 

عوارض کمبود ویتامین د

4-بروز سرطان ها

کمبود ویتامین D می تواند خطر بروز سرطان پستان را تشدید کند.  ریسک ابتلا به سرطان پانکراس در افرادی که قرص های ویتامین “د” مصرف می کنند نصف افرادی است که از این قرص ها استفاده نمی کنند.
ویتامین “د” همچنین پتانسیل بالایی در جلوگیری و یا مداوای سرطان پروستات دارد.

5- بروز بیماری های ریوی

کمبود یا فقدان ویتامین D در بدن می ‌تواند خطر بروز انواع خاصی از بیماری های ریوی مربوط به سیستم ایمنی خودکار بدن را تشدید کند. هرچه سطح این ویتامین در خون کاهش پیدا کند به همان نسبت عملکرد ریه‌ ها نیز ضعیف ‌تر و کمتر می‌ شود.

6- بالا رفتن فشار خون

سطح پایین ویتامین D در خون، ممکن است سبب افزایش فشارخون در افرادشود .افرادی که به میزان کافی ویتامین داشند تا حدود 20 درصد کمتر از سایرین با افزایش فشار خون سیستولیک مواجه می شوند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *