استرس چه عوارضی برای سلامتی دارد؟

1-ضعیف شدن سیستم ایمنی

استرس باعث تضعیف دستگاه ایمنی بدن می‌شود. استرس روی موهای داخل بینی نیز تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود هوا بدون گرم و مرطوب شدن کافی وارد بدن شود، در نتیجه مدام احساس سرماخوردگی می‌کنید.

2-اضافه وزن

وقتی بدن در وضع استرس‌زا قرار می‌گیرد، هیپوتالاموس ترشح هورمون‌های پپتید و کورتیزول را که به ترتیب به هورمون‌های اشتها و استرس شهرت دارند، افزایش می‌دهد. درست است بعضی افراد در شرایط استرس‌زا کم‌اشتها می‌شوند، اما در حالت کلی استرس، بدن را به مصرف غذاهای پرکالری و چرب سوق می‌دهد. استرس احتمال چاقی موضعی در ناحیه شکم را نیز افزایش می‌دهد. حتما می‌دانید چربی‌های اضافه دور شکم نیز بدن را در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دوم و بیماری‌های قلبی ـ عروقی قرار می‌دهد. بنابراین حتی وقتی دچار استرس هستید نیز از هیچ وعده غذایی صرف‌نظر نکنید و زمانی را برای نشستن و غذا خوردن اختصاص دهید.

3 ـ آکنه

آکنه‌ها معمولا در مواقع استرس‌زا بروز می‌کنند، زیرا بدن هورمون‌های آندورژن بیشتری ترشح می‌کند که باعث تحریک غدد تولیدکننده چربی پوست می‌شود.

استرس و بروز بیماری ها

4‌ ـ حساسیت‌ها

هورمون‌ های استرس باعث تولید پادتنی به نام IgE می‌شود که واکنش‌ های حساسیت‌زا ایجاد می‌کند. اگر در فصول مختلف دچار حساسیت می‌شوید، احتمال این که دچار استرس زیادی هستید بیشتر است.

4 ـ معده‌درد

کولون و معده را عصب‌ هایی مستقیم به مغز وصل می‌کند، به همین دلیل وقتی عصبی یا مضطرب هستیم دچار مشکلاتی مانند دل‌پیچه، کرامپ‌های عضلانی، معده‌درد یا حتی اسهال می‌شویم.

5 ـ سردرد

در موقعیت‌های استرس‌زا دردهایی در سر و ماهیچه‌های گردن بروز می‌کند که در صورت تشدید آن بهتر است به متخصص مراجعه کنید.

6 ـ تپش قلب

اگر مدام دچار تپش قلب می‌شوید، یعنی مضطرب هستید و امکان این که ماهیچه‌های قلب‌تان آسیب ببیند زیاد است.

7 ـ کمردرد

استرس ممکن است شدت و مدت زمان دردهای کمری را بیشتر کند. ورزش‌هایی مانند شنا و داشتن وزن متعادل برای کاهش این قبیل دردها موثر است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *