کنترل خشم و عصبانیت

خشم وعصبانیت بیشتر از آنچه که به اطرافیان شخص صدمه بزند به خود شخص آسیب وارد میکند.
کنترل خشم و عصبانیت کاری بسیار مشکل میباشد گفتگوی ایسنا با یک روانشناس را در این زمینه میخوانیم .

عسگری عضو هیئت علمی دانشگاه رازی با بیان اینکه عصبانیت زودگذر است، به افراد توصیه کرد تا در هنگام عصبانیت از حرف زدن با اطرافیان خودداری کرده و چند لحظه سکوت کنند.

به ارائه تعریفی از خشم پرداخت و اظهار کرد: خشم در واقع هیجان و واکنش سریع و ناگهانی نسبت به ناکامی‌ها و مشکلات روزمره زندگی است.

همچنین این روانشناس مهمترین علل بروز خشم در افراد را آشفتگی ذهنی دانست و با تاکید بر اینکه این عامل بروز خشم را سرعت می‌بخشد، گفت: خشم درجات مختلفی دارد و هر یک از عوامل بروز آن به نوعی در نوع خشم مؤثر است.مشکلات اقتصادی و اجتماعی خانواده، نبود عوامل تربیتی مناسب و مسائل مربوط به روح و روان و… باعث بروز درجات مختلفی از خشم می‌شود، گفت: روش‌های تربیتی درست، رسانه‌ها و آموزش مهارت‌های اجتماعی می‌تواند راهکاری برای کنترل خشم در افراد باشد.

عصبانیت و خشم زمانی بروز می‌کند که فرد توان و مهارت برقراری ارتباط را نداشته و نمی‌تواند شرایط را به‌درستی تجزیه و تحلیل کند و در مقابل این ناکامی پاسخی به شکل خشم از خود نشان می‌دهد.
همچنین ایشان با اشاره به زودگذر بودن عصبانیت در افراد، افزود: هنگام عصبانیت، فرد به صورت لحظه‌ای تصمیم‌گیری می‌کند و خشمگین می‌شود و از توان خودکنترلی بالایی در این دوران برخوردار نیست و لذا توصیه می‌شود در چنین مواردی فرد از حرف زدن با اطرافیان و یا تصمیم گیری خودداری کرده و چند لحظه سکوت کند.

کنترل خشم و عصبانیت

این روانشناس افزود: اطرافیان فرد خشمگین به‌جای بیشتر عصبانی کردن او با تذکر دادن عصبانیت و خشمگینی، می‌توانند فرد عصبانی را به آرامش دعوت کرده و از دامن زدن به ماجرا خودداری کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top