چاقی شکمی را چگونه از بین ببریم؟+راهکارهای مؤثر برای آب کردن شکم

چاقی شکمی متأسفانه  یکی از معضلات اصلی زندگی ماشینی است که امروزه تهدیدی جدی برای سلامتی تمامی افراد به ویژه افراد مسن محسوب می ­شود. امروزه پزشکان بر اساس تحقیقات انجام شده معتقدند بالا بودن اندازه دور شکم بالای 102 سانتی­متر در مردان و 88 سانتی­متر در زنان خطر ابتلا به بیماری­ های زمینه ­ای هم چون دیابت، کبد چرب، بیماری­ های قلبی و عروقی را افزایش داده و باعث کوتاه شدن عمر فرد خواهد شد. در این مقاله قصد داریم تا با معرفی راهکارهای ساده و اعمال آن­ ها در زندگی روزمره با چاقی شکمی مبارزه کرده و شکم بزرگ را به راحتی آب نماییم.

چاقی شکمی چیست؟

چاقی شکمی و رهایی از آن امروزه یکی از دغدغه ­های مهم اکثر افراد به ویژه خانم­هاست. متأسفانه به علت شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی میزان تحرک افراد در مقابل میزان انرژی دریافتی آن­ ها کاهش یافته و همین امر سبب بروز چاقی به ویژه چاقی شکمی شده است. برای رهایی از چاقی شکمی به ترفندهایی که در زیر معرفی می ­شود توجه بفرمایید.


1- فیبر بیشتری دریافت کنید.

مصرف میوه ­ها و سبزیجات تازه به همراه حبوبات، غلات کامل، ……….. می­ تواند باعث آب شدن شکم و کاهش تجمع چربی­ های انباشته شده در ناحیۀ شکم گردد. چاقی شکمی باعث آسیب دیدن کلیه ­ها و کبد گردیده و مشکلات بی­شماری را برای سلامتی ایجاد می­ نماید .بنابراین با افزودن فیبر به برنامه غذایی خود چربی احشایی شکم را به آسانی کاهش دهید.


2- چربی­ های سالم بخورید.

شاید به نظر شما این جمله کمی خنده­ دار به نظر برسد اما مصرف چربی ­های سالم می­ تواند راز کاهش چربی ­های شکمی و رهایی از چاقی شکم به شمار آید.منظور ما از مصرف چربی­ های سالم مغزها، دانه ­ها، آووکادو، روغن زیتون، نارگیل و …. می ­باشد. مواد نامبرده حاوی اسیدهای چرب اشباع شده هستند که پس از مصرف در بدن به سرعت تبدیل به انرژی می ­شوند و به عنوان چربی در بدن ذخیره نمی­ شوند. بنابراین مصرف آن­ ها باعث کاهش چاقی شکمی و تناسب اندام خواهد شد.


3- خواب خود را تنظیم کنید.

بهتر است بدانید خواب بیش از 8 ساعت و یا کمتر از 5 ساعت هر دو  عامل بروز چاقی شکمی می ­باشند. پس در طی شب به اندازه و در حدود 6 تا 8 ساعت بخوابید. در واقع کمبود خواب و خواب کافی و نامنظم باعث بر هم خوردن تعادل هورمون اشتها و احساس گرسنگی بیشتر و در نتیجه پرخوری در طی روز خواهد شد پس برای رسیدن به وزن دلخواهتان به اندازه بخوابید.


4- استرس را از خود دور کنید.   

آرام باشید و استرس را از خود دور کنید چرا که تحقیقات نشان داده است افزایش استرس ارتباط مستقیمی با پرخوری­ های عصبی و افزایش چربی ­های شکمی دارد. پس با دور کردن استرس از خود از ابتلا به چاقی و سایر بیماری­ها جلوگیری کنید.


5- سیگار کشیدن ممنوع

استعمال دخانیات علاوه بر افزایش خطر ابتلا به انواع بیماری­ ها هم چون بیماری­ های ریوی و سرطان­ ها باعث بروز چاقی شکمی می ­شود پس از همین امروز سیگار کشیدن را کنار بگذارید.


6- محصولات غذایی قرمز و بنفش رنگ را از یاد نبرید.

مصرف میوه­ هایی مانند انار، آلبالو، گیلاس، انگور یا سبزیجاتی هم چون گوچه، بادمجان و کلم به علت داشتن فلاونوئیدها باعث چربی سوزی بیشتر و جلوگیری از جذب چربی در ناحیه شکم خواهد شد و همین امر سبب لاغری شکم می­ گردد.


7- مصرف صبحانه را در اولویت قرار دهید.

برای جلوگیری از گرسنگی زودرس و پرخوری صبحانه را کامل میل نمایید. صبحانه شما بهتر است حاوی مواد غذایی پروتئینی باشد تا بدین طریق زودتر به تناسب اندام برسید. تخم ­مرغ، جوانه گندم، آجیل، دانه چیا مهم­ترین موادی هستند که می ­توانند در یک صبحانه رژیمی مورد استفاده قرار گیرند.


8- در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کمبود ویتامین د می ­تواند در افزایش وزن عامل مهم و مؤثری به شمار آید. پس روزانه 10 تا 15 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید. تا از کاهش سطح ویتامین د در بدن و بروز چاقی پیشگیری کنید.


9- تمرین ورزش کنید.

برای کاهش وزن در کنار استفاده از یک رژیم غذایی مناسب ورزش و تمرین بدنی را فراموش نکنید. بهتر بدانید چنان چه روزانه ساعت ­ها مشغول ورزش ­های موضعی برای رهایی از چاقی شکمی می ­باشید این ورزش ­ها تأثیر آن چنانی جهت چربی سوزی نداشته و برای تسریع فرآیند کاهش وزن انجام تمرینات هوازی و قدرتی راه حل این مشکل می­ باشد.


10- از ادویه­ های چربی سوز استفاده کنید.

ادویه­ های زیادی هستند که مصرف آن­ ها باعث افزایش سوخت و ساز بدن و چربی سوزی می ­گردد. برای لاغری شکم مصرف هل، زیره، زردچوبه، دارچین، زنجبیل، فلفل، رازیانه، خردل ، …. را فراموش نکنید.


در پایان

برای نابودی شکم و آب کردن شکم حتماً به توصیه ­های بالا توجه کرده و فکر عمل ­های جراحی خارج کردن چربی از بدن را فراموش کنید. انجام جراحی­ های لاغری علاوه بر تحمیل هزینه­ های سنگین عوارض بی­ شماری برای سلامتی داشته و می ­تواند سلامتی شما را تهدید نماید. پس با رعایت رژیم غذایی، انجام تمرینات هوازی، نوشیدن آب فراوان، داشتن خواب کافی و …. به آسانی شکم خود را آب کرده و لاغر شوید.

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *