باید ها و نباید های تغذیه در ماه مبارک رمضان

1-استفاده از غذاهای سبک در وعده سحری 

فاصله سحر تا اذان صبح مدت کوتاهی بوده  و باید از  وارد کردن غذاهای پرحجم به معده به جهت داشتن عوارضی مانند نفخ، تنگی نفس، مشکلات گوارشی جلوگیری کنیم .  یک سحری خوب مانند یک صبحانه و ناهار سبک اما کامل بوده و پس از صرف آن مدتی باید بیدار بمانید تا غذا به خوبی هضم شود .

2- استفاده از میوه ها وسبزیجات تازه

میوه ها  و سبزیجات تازه  مهم‌ترین منابع تأمین ویتامین در  بدن هستند؛ بنابراین در وعده سحری باید از میوه و سبزی به اندازه کافی استفاده کنید به عنوان مثال  کاهو بهترین سبزی برای وعده سحری است زیرا مقدار آب و فیبر زیادی دارد و از تشنگی و ابتلا به یبوست  در طی روز جلوگیری می‌کند.

3-باز کردن روزه با مایعات  گرم 

برای شروع افطار  و باز کردن روزه توصیه می‌شود از یک فنجان مایعات گرم مانند آب ،چای و یا شیر  به همراه تعدادی خرما و کشمش استفاده شود. سپس می‌توان خوردن غذاهای کم‌حجم مانند سوپ و آش را آغاز کنید.

نکات تغذیه ای ماه رمضان

4- زولبیا و بامیه ممنوع

از خوردن غذا های پر انرژی مانند زولبیا و بامیه و به طوری کلی شیرینی‌‌ ها هنگام افطار پرهیز  کنید؛ زیرا این غذاها پرحجم‌ اند و استفاده از این غذاها پس از ساعت‌ ها خالی بودن معده می‌تواند  سبب بروز مشکلات  گوارشی در بدن شما شود .

5-غذاهای سرخ کردنی ممنوع

مصرف  غذاهای سرخ کردنی  با افزایش اسید معده سبب ایجاد   دردهای گوارشی، سوءهاضمه و سوزش معده می‌شود. پس تا حد امکان غذاهای سرخ کردنی را از سفره افطار حذف کنید.

6- یکی کردن شام و افطار اشتباه است 

مصرف شام و افطار به طور هم زمان به معنای ورود غذای زیاد به معده خالی می باشد و این کار  برای معده بسیار مضر خواهد بود. پس از گذشت نیم ساعت از افطار می توانید شامتان را میل کنید تا معده شما دچار آسیب نشود.

7-مایعات زیاد بنوشید

در فاصله بین افطار تا سحر سعی کنید 8 تا 10 لیوان آب بنوشید تا جبران کم آبی بدن در طی روز شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *