دردهای شکمی که ممکن است مشکل ساز شود

شکم  یک حفره تو خالی است که جایگاه برخی از اندام‌های توخالی مثل بخش کوچکی از مری، معده، روده بزرگ و کوچک و نیز کبد، لوزالمعده، طحال و کیسه صفرا و در ناحیه پشت در دو طرف مهره‌ها کلیه و سیستم مجاری ادراری و کمی پایین‌تر و در ناحیه تحتانی شکم، رحم، تخمدان‌ها و ضمائم آن در جنس مونث قرارگرفته‌اند. ایجاد اختلال در کارکرد هرکدام از این اندام ها سبب بروز درد می شود. از آن جا که تمامی این اندامها در داخل شکم قرار گرفته اند باید برای دردهایی مانند دردهای زیر حتما به پزشک مراجعه نمایید.

 

مهمترین دردهای شکمی چیست

 

 

1- درد مداوم 

دردهای کوتاه‌مدت شکمی معمولا مهم نیستند،  دردهای شدید عودکننده و طول کشیده از مواردی هستند که باید به پزشک مراجعه نمایید.

2- درد همراه با تب

درد همراه با تب، معمولا نشان‌دهنده وجود عفونت داخل بدن است. گاهی زخم‌های معده یا اثنی‌عشر ، آبسه‌های داخل شکمی، التهاب کیسه صفرا یا لوزالمعده و سنگ‌های کلیوی  از علل مهم تب همراه با دل‌درد هستند .

3- درد قاعدگی

اکثر خانم‌ها به فاصله کمی قبل از شروع پریود دچار دل درد می شوند. اگر  درد به صورت غیرعادی و متفاوت از دوره‌های قبلی بود، بیمار باید به پزشک زنان مراجعه نماید . ممکن است دچار کیست تخمدان شده باشید و یا حتی دچار بارداری‌های خارج رحمی، شده باشید.

4- درد هایی با منشا عصبی

گاهی درد در  یک نقطه خاص مانند ناف یا پهلو یا نقطه‌ای در زیر دنده‌ها می باشد  و پزشک پس از  معاینه  نکته‌ای که نشان‌دهنده بیماری باشد، پیدا نمی کند. این دردها بیشتر جنبه روانی دارند.  خواب خوب، ورزش و کنترل استرس‌های پیرامو علاج درد شماست.

5- درد همراه با زرد شدن  پوست

وجود درد همراه زردی پوست، ممکن است  به علت وجود سنگ کیسه صفرا‌‌، تکان خوردن آن و در نتیجه انسداد مجرای صفراوی باشد. اگر دردتان شدید همراه با استفراغ بود هرچه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کنید.

6- دردی که به پشت می‌زند

دردهایی که به پشت‌ می‌زنند، ممکن است با دردهای کمر  اشتباه گرفته شوند، ولی اگر  درد شکم و درد پشت‌ همزمانی داشت ممکن است  به دلیل التهاب پانکراس یا التهاب و زخم اثنی‌عشر باشد.دردهایی هم که از کمر شروع و به کشاله ران می رسند ناشی از بیماری‌هایی مانند  عفونت کلیه وسنگ‌های کلیوی است .  سوزش ادرار، تهوع و استفراغ هم ممکن است دیده شود.

7- درد همراه با خونریزی گوارشی

استفراغ حاوی خون و درد شکم ، می‌تواند به دلیل خونریزی  مری یا معده باشد.  خونریزی گوارشی باعث سیاه‌رنگ شدن مدفوع می شود .

 

8- دردی که با تغییر وضعیت، شدت می‌یابد

اگر در اثر حرکت، پهلو به پهلو شدن و سرفه، درد ناحیه شکم تشدید شود، احتمالا اتفاق مهمی افتاده و پرده پوشاننده حفره شکم دچار التهاب شده است. به این حالت پریتونیت گفته می‌شود. پریتونیت یکی از اورژانس‌های پزشکی است و اغلب به عمل جراحی اورژانس نیاز دارد. چنین افرادی در زمان معاینه شکم با کوچک‌ترین فشار روی جدار شکم دچار درد بسیار شدید می‌شوند. سوراخ شدن جدار روده یا معده و انسداد عروقی که به روده‌ها خونرسانی می‌کنند، از علت‌های منجر به پریتونیت (التهاب حفره داخلی شکم) هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *