بیماری از جنس سنگ کلیه

سنگ کلیه عارضه‌ ای است که سبب نارسایی کلیه ها شده و درصد بالایی از افراد را گرفتار می‌کند. شایع‌ترین علامت‌ های وجود سنگ کلیه، درد پهلوها ،سوزش ادرار، خونی و تیره شدن رنگ ادرار، تهوع و استفراغ است. مصرف کم آب و مصرف زیاد نمک مهم‌ترین علل سنگ‌ سازی کلیه‌ها است.وجود عفونت‌ های ادراری، پرکاری تیروئید و اختلال در غده پاراتیروئید از عوامل تشکیل سنگ کلیه در افراد می باشد.

اگر هرکدام از این علایم را دارید حتما به یک اورولوژیست مراجعه کنید  وطبق نظر ایشان آزمایش ادرار بدهید. در این آزمایش‌ ترکیبات ادرار بررسی خواهد شد تا نوع سنگ‌های کلیه مشخص شود. سنگ‌های کلیه انواع متخلفی دارد و برای رفع سنگ‌سازی کلیه‌ها ضروری است رژیم غذایی مناسب با نوع سنگ برای فرد تجویز شود.

سنگ کلیه وعلایم ابتلا به آن

صرف نظر از نوع سنگ، مصرف زیاد آب به این دسته از بیماران توصیه می شود آب باید به حدی مصرف شود که رنگ ادرار شفاف باشدو حجم آن در روز حداقل ۲ یا ۳ لیتر باشد.در غیر این صورت مصرف آب از سوی فرد کافی نبوده و این امر باعث رسوب مواد معدنی موجود در ترکیبات ادرار و در نهایت تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

از مصرف غذاهای آماده و فست فودها از جمله سوسیس، همبرگر، کالباس و غذاهای حاوی پروتئین زیاد و نمک به شدت اجتناب کنید. افزایش تحرک و انجام فعالیت‌ های بدنی  وپیاده روی از دیگر عوامل مهم در پیش گیری از سنگ‌ سازی کلیه‌ها است اما با توجه به اینکه فعالیت زیاد موجب تعریق بالا می‌شود، در این شرایط باید نوشیدن آب توسط فرد مناسب باشد.

بر خلاف تصور برخی افراد مصرف لبنیات به خصوص شیر به علت دارا بودن کلسیم در پیش گیری از سنگ سازی کلیه ها نقش دارد ولی تجربه نشان داده است که  چنانچه مصرف لبنیات از برنامه بیماران مبتلا به سنگ کلیه حذف شود، سنگ سازی این افراد بیشتر خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *