آیا می دانید په کارهایی سلامت مغز را به خطر می اندازد؟

1- استفاده از غذاهای چرب و شیرین

مصرف غذاهای حاوی چربی، شکر و غذاهای فرآوری شده، سلامت مغز را به خطر می اندازد. مصرف شکر  در کاهش حافظه و بروز آلزایمر موثر است آلزایمر یا  دیابت نوع ۳  مستقیما با نوع تغذیه مرتبط است. بنابراین برای محافظت از مغز، از  چربی های مفیدمانند خشکبار و مغزها ، میوه، سبزیجات و ماهی استفاده کنید.

2- آلودگی هوا و سرو صدا

آلودگی هوا مهمترین دلیل پیری زودرس مغز است.  زندگی در مجاورت بزرگراه و خیابان های پرتردد، به علت وجود سرب فراوان  سبب انباشتگی آلودگی در ریه وخون می شود و این حالت احتمال یک نوع آسیب مغزی به نام سکته مغزی خاموش را افرایش می دهد. علاوه بر این، آلودگی هوا به مرور زمان حجم مغز را کاهش می دهد و مهمترین نشانه پیری زودرس مغز است.

3-داشتن استرس

استرس سبب کوتاه شدن تلومر (انتهای رشته DNA) و پیری زودرس سلول ها و مغز می شود. به علاوه هورمون هایی که بر اثر استرس ترشح می شوند، به مغز آسیب وارد کرده و سلامت مغز را به خطر می اندازند.

چه کارهایی سلامتی مغز را تهدید می کند؟

4-استعمال دخانیات

سیگار و سایر دخانیات در فرآیند کوچک شدن مغز نقش مهمی را بر عهده دارند.استعمال دخانیات و کشیدن سیگار همچنین باعث پیر شدن مغز و بروز بیماری آلزایمر می شوند.

5-کم خوابی

داشتن  8الی 9 ساعت خواب در طی شب برای احیای مغز امری ضروری بوده و کم خوابی می تواند سلامت مفز را به خطر بیندازد و با کاهش حجم مغز عملکرد بهینه آن را کاهش دهد.

6- نخوردن صبحانه

صبحانه اولین وعذه روز است که با رساندن مواد مغذی به بدن و مغز در انجام امور اعضای بدن و مغز و رساندن مواد غذایی به این اعضا ضروری است.با خوردن صبحانه بازدهی مغز افزایش یافته و از کاهش قند خون در طی روز که منجر به کاهش فعالیت مغز می شود جلوگیری می کند.

 

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *