آیا می دانید په کارهایی سلامت مغز را به خطر می اندازد؟

1- استفاده از غذاهای چرب و شیرین

مصرف غذاهای حاوی چربی، شکر و غذاهای فرآوری شده، سلامت مغز را به خطر می اندازد. مصرف شکر  در کاهش حافظه و بروز آلزایمر موثر است آلزایمر یا  دیابت نوع ۳  مستقیما با نوع تغذیه مرتبط است. بنابراین برای محافظت از مغز، از  چربی های مفیدمانند خشکبار و مغزها ، میوه، سبزیجات و ماهی استفاده کنید.

2- آلودگی هوا و سرو صدا

آلودگی هوا مهمترین دلیل پیری زودرس مغز است.  زندگی در مجاورت بزرگراه و خیابان های پرتردد، به علت وجود سرب فراوان  سبب انباشتگی آلودگی در ریه وخون می شود و این حالت احتمال یک نوع آسیب مغزی به نام سکته مغزی خاموش را افرایش می دهد. علاوه بر این، آلودگی هوا به مرور زمان حجم مغز را کاهش می دهد و مهمترین نشانه پیری زودرس مغز است.

3-داشتن استرس

استرس سبب کوتاه شدن تلومر (انتهای رشته DNA) و پیری زودرس سلول ها و مغز می شود. به علاوه هورمون هایی که بر اثر استرس ترشح می شوند، به مغز آسیب وارد کرده و سلامت مغز را به خطر می اندازند.

چه کارهایی سلامتی مغز را تهدید می کند؟

4-استعمال دخانیات

سیگار و سایر دخانیات در فرآیند کوچک شدن مغز نقش مهمی را بر عهده دارند.استعمال دخانیات و کشیدن سیگار همچنین باعث پیر شدن مغز و بروز بیماری آلزایمر می شوند.

5-کم خوابی

داشتن  8الی 9 ساعت خواب در طی شب برای احیای مغز امری ضروری بوده و کم خوابی می تواند سلامت مفز را به خطر بیندازد و با کاهش حجم مغز عملکرد بهینه آن را کاهش دهد.

6- نخوردن صبحانه

صبحانه اولین وعذه روز است که با رساندن مواد مغذی به بدن و مغز در انجام امور اعضای بدن و مغز و رساندن مواد غذایی به این اعضا ضروری است.با خوردن صبحانه بازدهی مغز افزایش یافته و از کاهش قند خون در طی روز که منجر به کاهش فعالیت مغز می شود جلوگیری می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *