از بیماری سرخک چه می دانید؟

سرخک چیست؟

سرخک یک بیماری ویروسی بسیار مسری است. واکسیناسیون می تواند تا 97 درصد از بروز سرخک جلوگیری  کند.این مقاله به بررسی روش های درمان سرخک و راه های پیشگیری از این بیماری در کودکان می پردازد.

بیماری سرخک

سرخک چه علایمی دارد؟

سرخک با علایمی  از جمله تب، آبریزش بینی و سرفه شروع شده  و تا پنج روز پس از پیدایش جوش های سرخک ادامه می یابد ، یعنی دوران واگیری سرخک ده روز می باشد . هنگام عطسه یا سرفه همراه با ترشحات بینی و دهان  ویروس سرخک به اطراف منتشر می شود . این ویروس ها تا 34 ساعت در اتاق بیمار، زنده و فعال باقی می مانند.

چگونه  از ابتلا به بیماری سرخک جلوگیری کنیم؟

تزریق واکسن سرخک  در 9 و 15 ماهگی بهترین راه پیشگیری از ابتلا به سرخک می باشد  ولی در کل باید کودک مبتلا از دیگران کاملا جدا باشد تا از سرایت این بیماری به دیگران جلوگیری کنیم.

 بیماری سرخک چگونه درمان می شود ؟

در صورت ابتلا فرزندتان به سرخک  باید ظرف 24 ساعت او را نزد پزشک ببرید. جهت از بین بردن تورم  گوش میانی یا ذات الریه، آنتی بیوتیک تجویز می شوید .

اقدامات موثر در تسریع درمان سرخک

1-در صورتی که در کودک هر یک از علایم گوش درد، تنفس سریع در حد غیر عادی، خواب آلودگی، تشنج، سردرد شدید یا استفراغ ظاهر شد، سریعا او را نزد پزشک ببرید.

2 -تب کودک را هر شش ساعت اندازه گیری نمایید و داروهای پایین آورنده تب مانند استامینوفن را زمانی که تب کودک بالا است به او بدهید.

3- کودک را به خوردن مایعات تشویق نمایید تا هرچه سریع تر ویروس سرخک از بدنش خارج شود .

4-استفاده از دستگاه بخور در منزل با مرطوب کردن هوای منزل سبب بهبود نفس کشیدن فرزندتان میشود .

5-در صورتی که کودکتان به آنسفالیت مبتلا می باشد و به سرخک مبتلا شد حتما او را در بیمارستان بستری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *