از سمنو و خواص تغذیه ای بی نظیر آن چه می دانید؟

سمنو یک دسر خوشمزه است که یکی از سین های سفره های هفت سین بوده که طعم شیرینی دارد  . علت شیرینى آن ترکیب عصاره جوانه گندم با آرد کامل است. هر 100 گرم سمنو 300 کیلوکالری انرژی دارد. برای تهیه این دسر ازشیره جوانه گندم وآرد به همراه پسته یا بادام استفاده می کنند .

خواص سمنو

1-خواص سمنو

سمنو داراى ویتامین‌هاى K، E، A و ویتامین‌هاى B5, B3, B1 و مواد معدنی مهم دیگر مانند فسفر، کرومیوم، روى، سلنیوم، آهن و مس می‌باشد.  سمنو شیرافزا است، از این رو هم براى مادران شیرده و هم به علت مقوى بودن، براى زنان باردار بسیار مفید است. سمنو به علت داشتن ویتامین‌های گروه B موجب آرامش اعصاب، بهبود وضعیت پوست، تقویت موی سر و جلوگیری از ریزش آن می‌شود. سمنو به علت خاصیت آنتی‌اکسیدانی باعث پیشگیری از سرطان می‌گردد.

2-خواص بادام

بادام با داشتن  نوعی چربی  اشباع نشده  می‌تواند موجب کاهش کلسترول LDL و چربی خون و بیماری‌های قلبی- عروقی شود. بادام در تقویت حافظه و بهبود اختلالات خواب مفید بوده و حاوی مقادیر زیادی از ویتامین‌های A،D وE و نیز منبع غنی کلسیم است.

3-خواص پسته

پسته نیز از دیگر اجزای سمنو است که معمولا برای تزئین سمنو استفاده می‌شود. پسته دارای مواد مغذی فراوانی مانند  ویتامین‌های B1، B3، A، آهن، کلسیم، فسفر و پتاسیم است.  مغز پسته به دلیل دارا بودن آهن، معمولاً به افرادی که از کم‌خونی فقر آهن رنج می‌برند، توصیه می‌شود.از دیگر خواص پسته می‌توان به وجود کوآنزیم کیوتن (Q10) اشاره کرد که نوعی آنتی‌اکسیدان است و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی، مفید می‌باشد. مصرف آن به ورزشکاران، دانش‌آموزان (مخصوصا در دوران امتحانات)، نوجوانان به خصوص در سنین رشد و به زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود.  اسیدهای چرب امگا- 3 موجود در آن باعث کاهش خطر بروز حمله‌های قلبی می‌شوند و به همراه اسیدهای چرب امگا- 6 سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

 

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. خواص سمنو گفت:

    جالب بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *