از سمنو و خواص تغذیه ای بی نظیر آن چه می دانید؟

سمنو یک دسر خوشمزه است که یکی از سین های سفره های هفت سین بوده که طعم شیرینی دارد  . علت شيرينى آن ترکيب عصاره جوانه گندم با آرد کامل است. هر 100 گرم سمنو 300 کيلوکالري انرژي دارد. برای تهیه این دسر ازشیره جوانه گندم وآرد به همراه پسته یا بادام استفاده می کنند .

خواص سمنو

1-خواص سمنو

سمنو داراى ويتامين‌هاى K، E، A و ويتامين‌هاى B5, B3, B1 و مواد معدني مهم ديگر مانند فسفر، کروميوم، روى، سلنيوم، آهن و مس مي‌باشد.  سمنو شيرافزا است، از اين رو هم براى مادران شيرده و هم به علت مقوى بودن، براى زنان باردار بسيار مفيد است. سمنو به علت داشتن ويتامين‌هاي گروه B موجب آرامش اعصاب، بهبود وضعيت پوست، تقويت موي سر و جلوگيري از ريزش آن مي‌شود. سمنو به علت خاصيت آنتي‌اکسيداني باعث پيشگيري از سرطان مي‌گردد.

2-خواص بادام

بادام با داشتن  نوعي چربي  اشباع نشده  مي‌تواند موجب کاهش کلسترول LDL و چربي خون و بيماري‌هاي قلبي- عروقي شود. بادام در تقويت حافظه و بهبود اختلالات خواب مفید بوده و حاوي مقادير زيادي از ويتامين‌هاي A،D وE و نيز منبع غني کلسيم است.

3-خواص پسته

پسته نيز از ديگر اجزاي سمنو است که معمولا براي تزئين سمنو استفاده مي‌شود. پسته داراي مواد مغذي فراواني مانند  ويتامين‌هاي B1، B3، A، آهن، کلسيم، فسفر و پتاسيم است.  مغز پسته به دليل دارا بودن آهن، معمولاً به افرادي که از کم‌خوني فقر آهن رنج مي‌برند، توصيه مي‌شود.از ديگر خواص پسته مي‌توان به وجود کوآنزيم کيوتن (Q10) اشاره کرد که نوعي آنتي‌اکسيدان است و در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي، مفيد مي‌باشد. مصرف آن به ورزشکاران، دانش‌آموزان (مخصوصا در دوران امتحانات)، نوجوانان به خصوص در سنين رشد و به زنان باردار و شيرده توصيه مي‌شود.  اسيدهاي چرب امگا- 3 موجود در آن باعث کاهش خطر بروز حمله‌هاي قلبي مي‌شوند و به همراه اسيدهاي چرب امگا- 6 سيستم ايمني را تقويت مي‌کنند.

 

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. خواص سمنو گفت:

    جالب بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *