خواص اسفند

اسفند و خواص آن +آشنایی با مضرات اسفند

یکی از دانه های بسیار کوچک و خرد دانه ای به نام اسفند است .همان اسفندی که در سفره هفت سین به عنوان دور ماندن از بلایا در طول سال جدید در سفره قرار می دهند و خلاصه همان دانه ای که دود کردن آن سبب دفع بلایا و چشم زخم از شما و اطرافیانتان می شود خواص درمانی بی شماری دارد که بسیاری از ما از آن بی اطلاع هستیم .به همین دلیل در مقاله سلامت وب امروز قصد داریم تا شما را با خواص اسفند و فواید درمانی آن آشنا کنیم.

اسفند چیست؟

اسفند یا اسپند یا حرمل (Peganum harmala) یکی از داروهای اصلی گیاهی است .این دارو از گیاهانی است که به صورت بوته در بیابان های نقاط معتدل و سردسیر و حتی گاه در پشت بام ها سبز می شود .این گیاه در اطراف استان های همدان و زنجان زیاد می روید و به وفور یافت می شود .طبع اسپند گرم و خشک بوده و داروی بسیاری از بیماری هاست .
خواص اسپند در لاغری

گیاه اسفند

گیاه اسپند گیاهی علفی، پايا و بوته ای  و با برگ های فراوان و سبزی بوده که ارتفاع آن در حدود 50 سانتی متر می باشد. میوه این گیاه کروی شکل و حاوي دانه های مفید با خواص درمانی به رنگ قهوه ای مايل به سياه می باشد.این گياه در بيشتر نقاط ايران ازجمله اطراف تهران، قم، قزوين، کرج، تبريز ،زنجان ،همدان و … می روید .

اسفند و خواص آن


کاربرد اسفند

اکثریت مردم از اسپند برای مراسم عزا و شادی و دفع بعضی از عوارض و بیماری ها استفاده می کنند و برخی از افراد به صورت زینت نیز دانه های آن را مثل مهره تسبیح به نخ کشیده و وسایل زینت طاقچه ای و آویزهای مختلفی از آن تهیه می کنند .اما به راستی خواص اعجاب انگیز اسفند چیست و سایر فواید اسفند کدام است؟

1- ضد عفونی بودن اسفند

از زمان های بسیار قدیم پی به اثر ضد عفونی بودن اسپند برده چنانچه در اطراف بستر بیمار و در سالن و اطاق های پر ازدحام جشن ها و عروسی ها و سایر موارد از آن دود می کرده اند و بدین طریق دانسته یا ندانسته بیشتر به صورت سنتی و یا مذهبی با استفاده از خواص اسپند دود کردن محیط را ضد عفونی می کرده اند .بنابراین می توانیم بگوییم مهم ترین خاصیت اسپند خاصیت میکروب‌کشی و ضد عفونی‌کنندگی آن می باشد.
خواص اسپند در طب سنتی

2- درمان اگزما

جهت درمان اگزما از جوشانده ریشه اسپند هر روز صبح یک استکان ناشتا مصرف شود بسیار مفید و سودمند خواهد بود .
خواص اعجاب انگیز اسفند

3- درمان احتلام و درمان تقطیر ادرار و درمان تسلسل و سستی ادرار

این دارو برای درمان این موارد بی نظیر است .برای استفاده 1.5 گرم اسپند را صبح ناشتا به همراه کمی خاکشیر با کمک آب بدون این که کوبیده یا خرد شود بخورند (یک قاشق چایخوری)در زمان معالجه از خوردن ماست و کشک و ترشی جات پرهیز نمایید .برای درمان شب ادراری به علت سستی کمر و ضعف مثانه هر شب قبل از خواب مخلوطی از تخم رازیانه و اسفند را از هر کدام یک قاشق چایخوری بخورند و در ضمن صبح ها یک تا دو عدد زرده تخم مرغ و کمی عسل خالص خوب میل کنند.همچنین از امام محمد باقر نقل شده است اسفند را 4 مرتبه با آب سرد و یک بار با آب گرم شسته و سپس در مجاورت سایه خشک نمایید .آن گاه با روغن کنجد چرب نموده و میل نمایید .

خوردن اسفند قبل از خواب


 4-تقویت نیروی جنسی

اگر از نیروی جنسی ضعیفی برخوردارید و می خواهید به روش اطبا سنتی نیروی جنسی خود را تقویت کنید از اسفند استفاده کنید.

خواص اسپند برای مو


سایر فواید اسفند

  • ضدانگل، کرم کش و کشنده آمیب
  •  تسکین درد سیاتیک
  • درمان بیماری‌ های ریه و كبد
  • درمان حساسیت و برطرف نمودن خارش
  • درمان سنگینی گوش، كری و پیچیدن صدا در گوش
  • درمان فلج، رعشه، سستی و پریدن ناگهانی اعضای بدن
  • درمان سرفه و تنگی نفس
  • درمان شپش موی سر
  • درمان روماتیسم
  • لاغری با اسفند

نحوه مصرف اسفند

با توجه به خواص اسفند در طب سنتی از اسپند می توان به سه صورت جوشانده،تنتور استفاده کرد و یا با دود کردن دانه اسفند محیط پیرامون خود را ضدعفونی کرده و از چشم زخم در امان مانده و بدین طریق از معجزه اسپند استفاده کنید .


خواص اسفند در روایات دینی

در گذشته احادیث فراوانی در باب اهمیت اسپند در روایات دینی به نقل از پیامبر اکرم (ص) و ائمه نقل شده است که در زیر به چند نمونه از آن ها اشاره می نماییم :

  1. پیامبر فرموده است : در ریشه و ساقه ‏اسپند شفا است، و در دانه آن داروى 72 بیمارى نهفته است.
  2. امام صادق ( ع) فرموده است :دود کردن اسپند سبب دفع بلایا ،بیماری و شیطان از خانه و اهل خانه است .
  3. پیامبر فرموده است:خوردن اسفند قبل از خواب سبب افزایش شجاعت می شود .

خواص اسپند دود كردن


مقدار مجاز اسفند

ميزان مجاز استفاده از اسپند به عنوان داروی ضد درد، 15 تا 30 ميلی ليتر از جوشانده این گیاه به نسبت 1 بر 20 اسپند در آب می باشد.  جهت استفاده از این گیاه به صورت تنتور، 2 تا 4 ميلی ليتر به نسبت 1 بر 10 گياه در محلول هيدروالکلی مجاز است.

معجزه اسپند


مضرات اسپند

هر دارویی به موازات اثرات درمانی می تواند در صورت زیاده روی و مصرف اشتباه عوارضی را به همراه داشته باشد که دانه اسفند نیز از این قاعده مستثنی نیست .بدین منظور با توجه به خواص درمانی بی شمار اسپند برخی از مضرات اسفند  نیز در زیر معرفی می شود :

  1. سقط جنين
  2. استفراغ
  3. دپرسيون و توهم‌زايي
  4. بروز سکسکه
  5. آبریزش دهان
  6. تشدید علایم بیماری آسم
  7. تضعیف سیستم اعصاب مرکزی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *