رابطه بیماری MS وتغذیه

MS یکی از بیماری های شایع سیستم عصبی می باشد که امروز شیوع آن افزایش یافته است.این بیماری بیشتر بین سنین 20تا 40سالگی اتفاق می افتد وزنان بیشتر ازمردان بدان مبتلا می شوند اولین علامت شایع برای تشخیص این بیماری تاری دید یا دوبینی  می باشد که همراهی آن باعلایم بالینی دیگر به تشخیص این بیماری کمک می کند.

عوامل ابتلا بیماری ام اس به شرح زیر می باشد:

پس از تحقیقات فراوان عوامل زیادی را در پیدایش این بیماری شناسایی کرده اند که در میان آن ها نقش عوامل محیطی ،رژیم غذایی ،سبک زندگی ونیز ژنتیک پررنگ تر است.این عوامل بریکدیگر اثرداشته وتاثیر یکدیگر را تقویت می کنند.برای مثال اگرچه عاملی مانند ژنتیک بسار قوی می باشد وتصحیح آن تقریبا غیرممکن به نظر می رسد اما همراهی آن با فاکتورهایی همانند رژیم غذایی نامناسب  آن را قدرت مند تر کرده است ودر نتیجه خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

download (1)

رژیم غذایی درمانی بیماران ام اس :

1-برای کاهش میزان تخریب عصبی ومرگ این بیماران رژیم های غذایی خیلی کم چرب به آن ها توصیه می شود همچنین اینبیماران باید از مصرف غذاهای سرخ شده ،میان وعده های پرچربی مانند فست فودها کیک ها وبیسکویت ها امتناع ورزند.

2-مصرف روزانه غذاهای سرشار از امگا 3وامگا  مانند ماهی حبوبات سبزیجات دارای برگ سبز همانند اسفناج واستفاده از روغن زیتون برای سالاد

3-مصرف غذاهای حاوی ویتامین c وویتامین های گروه B وویتامین E که درغیر این صورت باید مکمل های مناسب را جهت کنترل وکاهش شدت بیماری استفاده نمایند.

4-جلوگیری از مصرف غذاهای گوشتی ولبنیات پرچرب وجایگزینی آن با جانشین های کره ویا اسیدهای چرب غیر اشباع

یکی دیگر از عوارض این بیماری سوء تغذیه است که به مرور بوجود می آید .ازدست رفتن میل به غذا یا مصرف ناکافی غذا که ناشی از بی اشتهایی یا افسردگی تشخیص این بیماری عوارض داروهای مصرفی جهت کنترل بیماری خستگی وعدم توانایی فیزیکی دراثربیماری جهت تهیه وپخت غذا سبب سوء تغذیه می شود .

نتیجتا آن که یک بیمار مبتلا به MS باید با رعایت رژیم غذایی مناسب واستفاده ازداروهایش شرایط خودرا با شرایط زندگی منطبق نماید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *