بی بی چک چیست؟+معرفی انواع بی بی چک و نحوه عملکرد آن ها

بی بی چک یکی از ابزارهایی است که زنان متاهل از آن تشخیص بارداری استفاده می کند .این روش یکی از ساده ترین ،ارزان ترین و در دسترس ترین روش های تشخیص بارداری است که بسیاری از زنان می توانند در منزل از آن استفاده کنند.مقاله سلامت وب امروز پس از معرفی بی بی چک و آشنایی با عملکرد آن به تمامی سوالات شما در مورد نحوه استفاده از بی بی چک و تفسیر نتایج آن پاسخ می دهد .

بی بی چک چیست؟

بی بی چک (baby chek) یکی از وسایل ارزان قیمت و در دسترس برای تشخیص بارداری است .تمامی زنان تجربه استفاده از بی بی چک را داشته اند و به خوبی می دانند با استفاده از آن می توانند پس از تاخیر در زمان پریود از بارداری و یا عدم بارداری خود مطلع گردند .امیدواریم که نتیجه بی بی چک همیشه همانی باشد که شما منتظرش هستید بنابراین شما را با عملکرد بی بی چک و نحوه تفاسیر نتایج حاصله آشنا می کنیم تا در زمان استفاده بتوانید به راحتی از بارداری یا عدم بارداری خود اطمینان یابید .

بهترین مارک بی بی چک


انواع بی بی چک

انواع بی بی چک شامل سه مورد زیر است:

  1. بی بی چک نواری
  2. بی بی چک قطره چکانی
  3. بی بی چک مستقیم

نحوه عملکرد بی بی چک به چه صورت می باشد؟

بی بی چک یا همان تست خانگی بارداری با استفاده از ادرار عمل می کند .بدین منظور کافیست چند قطره از ادرار صبحگاهی را بر روی منطقه تعیین شده ریخته و منتظر قرمز شدن خط های تعیین شده بمانید .در واقع در صورت وجود هورمون گنادوتروپین کوریونی انسانی یا  HCG در ادرار شما ،شما شاهد دو خط قرمز رنگ بر روی بی بی چک خود خواهید بود .این هورمون زمانی در ادرار شما وجود خواهد داشت که تخمک بارور به خارج از رحم یا دیواره رحم شما متصل شده باشد.در ادامه به تفصیل بیشتر این موضوع با توجه به انواع بی بی چک می پردازیم :

بی بی چک قطره چکانی


1- بی بی چک نواری

برای استفاده از این بی بی چک کافیست ادرار صبحگاهی خود را درون یک ظرف جمع آوری کرده و سپس این کاغذ نواری را از فویل خارج نموده و در داخل ظرف قرار دهید .نوار را از انتهای رنگی و مطابق جهت فلش و به صورت عمودی در داخل ظرف ادرار نگه دارید. نوار قبل از خط MAX داخل نمونه نباشد.پس از 5ثانیه نوار را خارج نموده و آن را بر روی سطح تمیز و خشکی بگذارید .


2- بی بی چک قطره چکانی

برای استفاده از این نوع بی بی چک کافیست چند قطره از ادرارتان را با قطره چکان داخل حفره ی مشخص شده ریخته و 2 تا 10 دقیقه برای کسب نتیجه منظر بمانید.


3- بی بی چک مستقیم

برای استفاده از این نوع بی بی چک آن را مستقیما در حین ادرار کردن در جلوی ادرارتان بگیرید تا ادرار را به خود جذب کند. سپس 2 تا 10 دقیقه مانند قبل برای کسب نتیجه و مشخص شدن وضعیت صبر کنید .


تفسیر نتایج به دست آمده از بی بی چک

پس از انجام آزمایش ممکن است یک محلول رنگی در نوار تست در حال حرکت باشد که این امر کاملا طبیعی است .برای تفسیر نتایج می بایست ده دقیقه صبر نموده و سپس نتایج را ارزیابی نمایید .

1  خط = باردار نیستید

اگر فقط یک خط رنگی بر روی نوار بی بی چک ظاهر شود، نتیجه بی بی چک منفی بوده و شما باردار نیستید.

بی بی چک کمرنگ

2 خط = باردار هستید

اگر 2 خط رنگی 1 خط به عنوان خط تست (T) و 1 به عنوان خط کنترل (C) را بر روی نوار مشاهده نمودید نتیجه مثبت بوده و شما باردارید .پر رنگ بودن خطوط نشانه بالتر بودن سن حاملگی و در صورتی که خطوط خیلی کم رنگ باشندو شما هاله کمرنگ بی بی چک را مشاهده می کنید ، هنوز هم احتمال بارداری وجود دارد.

بی بی چک منفی


 نتایج نامعتبر بی بی چک

اگر پس از انجام آزمایش خط کنترل ظاهر نشود نتیجه به علت آن که نوار تست در ادرار به طور کامل اشباع نشده است نامعتبر می باشد.در این هنگام به نکات زیر توجه نمایید:

  1. زمان کسب نتیجه صحیح 2 الی 10 دقیقه بعد می باشد .
  2. اگر هیچ خط کنترلی پس از گذشت زمان ذکر شده وجود نداشته باشد، آزمون نامعتبر است و باید روز بعد مجددا آن را تکرار نمایید .
  3. بی بی چک یک بار مصرف بوده و نباید دوباره استفاده شود.

هاله کمرنگ بی بی چک


دلایل منفی شدن کاذب بی بی چک چیست؟

  1. تاخیر در لقاح و بارداری نسبت به زمان مورد تصور شما
  2. زود استفاده کردن از بی بی چک (کمتر از 8-9 روز بعد تخمک گذاری)
  3. پایین بودن غلظت هورمون در خون و ادرار بعلت انجام زود هنگام
  4. مصرف برخی داروها مانند کاربامازپین
  5. استفاده از بی بی چک های غیر استاندارد و بی اعتبار
  6. نگهداشتن طولانی مدت ادرار در ظرف(برای انجام این تست ادرارتازه را جمع آوری کنید )
  7. خطا در نحوه انجام تست

بی بی چک با خط سفید


دلایل مثبت شدن کاذب بی بی چک چیست؟

  1. مصرف داروهایی مانند آمپول  HCG ، قرص کلردیازپوکساید ، شربت پرومتازین و متادون
  2. سابقه ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های تروفوبلاستیک، تومور سلول های سرطانی و …
  3. سابقه داشتن سقط قبلی
  4. سابقه ابتلا به مشکلات ادراری مانند دفع پروتیین در ادرار و …
  5. تخمدان پلی کیستیک
  6. غیر استاندارد بودن بی بی چک نیز درمشاهده نتیجه  بی بی چک مثبت کاذب موثر است .


پاسخ به شایع ترین سوالات در مورد استفاده از بی بی چک

در ادامه شما می توانید پاسخ سوالاتی را که تاکنون در مورد استفاده از این محصول شایع بوده است را مطالعه بفرمایید.


1-  اگر خط تست کم رنگ باشد، آیا باردار هستم؟

کم رنگ بودن خط نشانه یا بی بی چک کمرنگ پایین بودن سن بارداری است .چرا که رنگ دقیق خط مهم نمی باشد و تنها ایجاد دو خطر بر روی منطقه مورد نظر نشانه بارداری می باشد .


2-  آیا ممکن است نتایج پس از مدت زمان مشخصی تغییر کند؟

جواب این سوال خیر می باشد .در صورت مثبت بودن پاسخ مثبت بوده و در صورت منفی بودن نتیجه آزمون شما منفی است .در صورتی که پس از کسب نتیجه منفی و عدم پریود هنوز احساس می کنید که باردارید آزمون را در یک هفته دیگر تکرار نموده و یا با مراجعه به پزشک درخواست انجام آزمایش خون را نمایید .


3- آیا نتایج حاصل از تست بارداری خانگی دقیق است؟

کیت های مورد استفاده کاملا دقیق می باشند و در صورت مثبت بودن نتیجه آزمون مطمئنا شما باردار خواهید بود .منتها در موارد ذکر شده ممکن است شما نتیجه مثبت کاذب را دریافت نمایید در صورتی که در رده های بالا قرار نمی گیرید خیالتان از بابت باردار بودنتان راحت بوده و برای تعیین سن حاملگی و انجام معاینات روتین بارداری انجام آزمایش بتا و سونوگرافی توصیه می شود .


4- بهترین زمان استفاده از کیت های بارداری خانگی چه زمانی است؟

بهترین زمان استفاده از کیت بارداری 2 تا 3 روز پس از لانه گزینی است.در این زمان هورمون مورد نیاز در ادار وجود داشته و تعیین بارداری با این وسیله آسانتر می باشد .هورمون HCG را می توان بعد از لانه گزینی پس از هفت روز (در خون)  و پس از  چهارده روز(در ادرار)  اندازه گیری نمود .بنابراین در صورت کسب جواب منفی نا امید نشده و مجددا چند روز بعد تست را تکرار کنید .البته مجددا تاکید می کنیم که نتایج مثب و منفی کاذب را در صورت داشتن شرایط منئرج در بندهای پیشین مد نظر داشته باشید .


5- بهترین زمان جمع آوری نمونه ادرار چه زمانی است؟

استفاده از بی بی چک در تمامی ساعات شبانه روز بلامانع است اما استفاده از آن به هنگام صبح به علت بالا بودن غلظت ادرار صبحگاهی سبب کسب نتایج دقیق تری خواهد شد.بنابراین در صورت منظم بودن پریود پس از چند روز تاخیر در پریود به راحتی می توانید از بارداری و یا عدم بارداری خود مطلع شوید .


6- آیا برای استفاده از بی بی چک نیاز به ناشتایی می باشد؟

خیر استفاده از بی بی چک نیازی به ناشتایی ندارد .


7- نوار دوم در بی بی چک پخش شده است، آیا نتیجه حاصله قابل اطمینان است؟

خط دوم نباید بصورت پخش شده مشاهده شود .در این صورت خطای انجام تست و یا منقضی و غیر استاندار بودن کیت بارداری را نباید از نظر دور داشت .بنابراین تکرار تست با بهترین مارک بی بی چک توصیه می شود .


8- آیا افرادی که سابقه پریود نامنظم دارند می توانند از این وسیله استفاده کنند؟

در افرادی که پریود نامنظمی دارند چون زمان لقاح و پریود مشخص نیست ، این محصولنتایج قابل اطمینانی را ارائه نخواهد نمود و تنها در صورت تاخیر می بایست از آزمایش بتا برای تشخیص بارداری استفاده نمود .


9- آیا استفاده از بی بی چک 3 روز بعد نزدیکی  بارداری را مشخص خواهد نمود؟

خیر هورمون های بارداری از جفت ترشح می شوند و وارد خون و ادرار مادر می گردند .این امر نیز حداقل  دو هفته پس از نزدیکی در صورت بارداری اتفاق خواهد افتاد .در نهایت امیدواریم تمام افرادی که از این وسیله استفاده می کنند نتیجه دلخواه خود  چه مثبت و چه منفی را به دست آورند .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *