طالبی چیست؟

طالبی طالب سلامتی و زیبایی شماست

یکی از میوه های آبدار و بسیار خوشمزه فصل تابستان میوه ای به نام طالبی است .این میوه گرد و خوشمزه در دسته صیفی جات رده بندی شده و به خانواده کدو و خربزه تعلق دارد .این میوه غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن بوده و از این رو مصرف آن به سلامتی و زیبایی پوست و مو کمک بسیاری می نماید .اگر می خواهید در مورد طالبی بیشتر بدانید ادامه سلامت وب امروز را مطالعه بفرمایید .

طالبی را بشناسید

طالبی یکی از میوه های خوش طعم و خوش عطر تابستانی است که بسیار آبدار بوده و برای سلامتی ،لاغری و زیبایی پوست و مو اثرات شگفت انگیزی به همراه دارد. رنگ  گوشت این میوه به رنگ سبز کمرنگ بوده و طبع طالبی گرم و تر بوده و بیشتر در نواحی نیمه خشک کشت می شود.

خاصیت طالبی چیه


تاریخچه طالبی

این میوه خوشمزه بومی نواحی جنوب فرانسه و الجزایر بوده و منشاء آن را به کشور مصر نسبت داده اند .این میوه پس از انتقال به اروپا توسط  کاشف قاره آمریکا به نام کریستف کلمب به آمریکای شمالی برده شد.


انواع طالبی

در شکل زیر انواع طالبی را با تفاوت آنها مشاهده می فرمایید:

انواع طالبی


تفاوت طالبی و گرمک

این دو میوه بسیار شبیه به هم هستند و بسیاری از افراد ممکن است در تشخیص این دو میوه از هم دچار اشتباه شوند .مهم ترین دلایل تفاوت گرمک و طالبی موارد زیر می باشد:

  • پوست طالبی صاف و به رنگ سفید، سبز، زرد یا نارنجی می باشد اما پوست گرمک خشک و خال دار  بوده و رنگ آن قهوه ای روشن یا طلایی است.
  • گوشت میوه طالبی سبز کمرنگ، نارنجی یا سفید است اما گوشت گرمک معمولا نارنجی هلویی است.
  • طالبی نسبت به گرمک شیرین تر می باشد.
  • طالبی معمولا بزرگ تر و سنگین تر از گرمک می باشد.

ترکیبات تغذیه ای طالبی

طالبی با دارا بودن سطح بالایی از انواع ویتامین ها نظیر ویتامین آ ، ویتامین ث،ویتامین ب6،ویتامین ب 3 و مواد معدنی مانند پتاسیم ،کلسیم ،منیزیم،آهن ،روی و فیبر فراوان ارزش تغذیه ای بسیار بالایی دارد .

خواص طالبی در دوران بارداری


خواص درمانی و فواید شگفت انگیز طالبی

این میوه گرد و خوشمزه خواص درمانی بی شماری دارد و به علت دارا بودن ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن می تواند در درمان و پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها مفید واقع شده و زیبایی را برای پوست و مویتان به ارمغان بیاورد .در زیر می توانید فواید طالبی یا خواص طالبی را مطالعه بفرمایید.


1. دوستدار سلامت قلب و عروق

طالبی به علت دارا بون فیبر فراوان ،ویتامین ب 3 و پتاسیم بهترین میوه برای سلامتی قلب شناخته شده است .فیبر موجود در آن سبب کاهش کلسترول بد خون شده و از این رو از گرفتگی عروق جلوگیری می کند .پتاسیم نیز از نوسانات فشار خون جلوگیری نموده و مصرف این میوه به علت وجود این ماده معدنی با فشار خون بالا مبارزه کرده و در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.


2.تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

ویتامین ث موجود در این میوه خوشمزه به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی در تقویت قوای دفاعی بدن و افزایش مقاومت بدن در برابر عوامل عفونت زا نقش مهم و موثری دارد بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف یک لیوان آب طالبی می تواند 34 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین ث را تامین کرده و با تقویت سیستم ایمنی بدن از بدن شما در برابر ابتلا به انواع بیماری ها و سرطان ها محافظت نماید.


3. آبرسانی بدن

آب مایعی حیات بخش است و بیش از سه چهارم بدن ما از آب تشکیل شده است .90 درصد طالبی را آب تشکیل می دهد بنابراین مصرف این میوه سبب آبرسانی به بدن و هیدراته نمودن پوست و مو می شود .بنابراین بهترین میوه برای آبرسانی به بدن و رفع عطش در فصل تابستان میوه طالبی است .

خواص طالبی برای پوست صورت


4. درمان نفخ و یبوست

وجود فیبر فراوان در این میوه سبب بهبود عملکرد دستگاه گوارش و جلوگیری از بروز نفخ معده و یبوست می شود .این میوه به علت دارا بودن پتاسیم بسیار بالا در سم زدایی سریع بدن توسط کلیه ها نقش مهمی داشته و با دفع سدیم اضافی بدن از طریق ادرار سبب تعادل یون پتاسیم و سدیم در خون می شود و بدینوسیله تنش های عروقی را کاهش می دهد .


 5. ضامن سلامت چشم

بتاکاروتن و ویتامین آ موجود در طالبی سبب سلامت چشم و تقویت قدرت بینایی می گردد .این ویتامین با دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی به همراه آنتی اکسیدان های لوتین و زاکسنتین موجود در طالبی خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و از دست دادن بینایی را کاهش داده و با برطرف نمودن التهاب چشمی سبب بهبود بینایی و حفاظت از چشم در برابر انواع عفونت ها می شود .


 6.ضد افسردگی

این میوه به علت دارا بودن ترکیبی به نام پیریدوکسین ،ویتامین ب 6 و همچنین دارا بودن امگا 3 دارای خواص ضدالتهابی بوده و با بهبود خلق و خو در درمان افسردگی موثر است.همچنین پتاسیم، فولات و آنتی اکسیدان های مختلف موجود در این میوه سبب بهبود عملکرد مغز شده و با بهبود شناخت، تمرکز و فعالیت های عصبی از پیری و زوال عقل در اثر افزایش سن جلوگیری می نماید .


7. برطرف کننده دیابت

تحقیقات نشان داده است وجود برخی ترکیبات در این میوه سبب تنظیم تولید انسولین در بدن می شود .اگر چه این میوه طعم شیرین و دلچسبی دارد اما شاخص گلایسمی آن بسیار پایین بوده و مصرف آن در درمان دیابت بسیار مفید است .


خواص طالبی در دوران بارداری

مهم ترین خواص طالبی در دوران بارداری وجود ویتامین ب 6 در این میوه است که از تهوع دوران بارداری جلوگیری می نماید .کلسیم موجود در آن سبب تقویت استخوان های مادر و جنین گشته و در رویش دندان های مستحکم جنین نقش موثری دارد .ویتامین ث آن با تقویت سیستم ایمنی از بدن مادر در دوران بارداری در برابر عوامل بیماریزا محافظت نموده  و مصرف این میوه به صورت کلی سبب سلامت جنین و  پیشگیری از بروز نفخ و یبوست شایع دوران بارداری در زنان باردار می شود .در نهایت این که ویتامین B9 یا فولات موجود در این میوه خارق العاده  از نقص لوله عصبی و نقص های مادرزادی مغز و نخاع  در جنین پیشگیری می کند.

مضرات طالبی


خواص طالبی برای لاغری

این میوه به علت تشکیل شدن از مقادیر فراوانی آب حاوی کالری بسیار پایینی می باشد .فیبر موجود در آن سبب احساس سیری طولانی مدت در فرد می شود و در نتیجه تمایل فرد به پرخوری و ریزه خواری را کاهش می دهد .بنابراین مصرف این میوه کم کالری برای رهایی از چاقی و رسیدن به لاغری بسیار سودمند است .


خواص طالبی برای پوست

وجود دو ویتامین آ و ث در این میوه در تولید کلاژن و الاستین نقش مهمی دارد .با مصرف این میوه خاصیت کشسانی و ارتجاعی پوست به علت افزایش میزان ساخت کلاژن افزایش یافته و در نتیجه خواص طالبی برای زیبایی پوست صورت بر همگان اثبات شده است  .با مصرف این میوه  به صورت خوراکی و موضعی می توانید از مزایای زیر برای زیبایی پوستتان بهره مند شوید :

  1. پوستتان را به راحتی مرطوب و هیدراته نمایید .
  2. خشکی پوستتان را برطرف کنید .
  3. شاهد سفید شدن پوست خود باشید .
  4. به صورت طبیعی پوستتان را جوان و شاداب کرده و از پیری زودرس پوست خود پیشگیری نمایید .

خواص طالبی برای مو

وجود انواع ویتامین ها و مواد معدنی در این میوه برای سلامت و رشد موها بسیار مفید است.اگر قصد تقویت موهای خود را دارید و از ریزش موهایتان رنج می برید روی طالبی حساب کنید چرا که طالبی طالب زیبایی و سلامتی پوست و موی شماست.


خرید و نگهداری طالبی

برای خرید یک طالبی رسیده و شیرین و نگهداری آن به نکات زیر توجه کنید :

  • وزن طالبی شیرین و رسیده نسبت به ظاهر آن بیشتر می باشد .
  • انتهای طالبی رسیده عطر شیرین و خوشبویی دارد .
  • پوست میوه رسیده به رنگ کرم یا زرد مایل به سفید است.
  • طالبی رسیده معمولا در دمای اتاق به مدت سه روز و در هوای خنک به مدت یک هفته قابل نگهداری است.

مضرات طالبی

مضرات طالبی و بروز عوارض جانبی پس از مصرف این میوه بسیار نادر بوده و تنها در برخی موارد خاص می تواند مصرف آن سبب بروز واکنش های آلرژیک مانند بثورات پوستی، اسهال، خس خس سینه، خارش دهان، گرفتگی عضلات، تهوع یا کهیر شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *